وبلاگ

روش‌ های صحیح سفت کردن پیچ‌ و مهره – آموزش اصولی بستن انواع پیچ (آپدیت 1402)

بستن پیچ
2.8/5 - (6 امتیاز)

پیچ و مهره‌ها از کاربردی‌ترین ابزارهای صنعتی هستند بطوری که با نگاهی به اطراف خود متوجه می‌شویم که در ساده‌ترین وسیله‌ای همچون دستگیره در تا اسکلت ساختمان و ماشین آلات و… استفاده می‌شوند.هر یک از ما ممکن است در طول زندگی خود بارها با این ابزار ساده سروکار داشته باشیم. بنابراین نیاز است اطلاعاتی را در خصوص پیچ و مهره‌ها مانند ویژگی‌ها و خواص آن‌ها، کاربردهای آن‌ها، نحوه باز و بسته کردن و یا سفت کردن پیچ و مهره‌ها و… داشته باشیم. در این بین نحوه صحیح سفت کردن پیچ‌ها و یا در واقع می‌توان گفت نحوه صحیح باز و بسته کردن پیچ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با بستن و سفت کردن درست پیچ و مهره‌ها می‌توانیم اتصالی مطمعن و با استحکام ایجاد کنیم. بعلاوه با درست بستن پیچ و مهره تا حد زیادی از هرز شدن و خراب شدن پیچ و مهره جلوگیری می‌شود و این کمک شایانی به دوام اتصالات و در نتیجه صرف وقت و هزینه کمتر است.

برای مشاهده موجودی محصولات و سفارشات پیج دیاپیچ در اینستاگرام به نشانی زیر را فالو کنید.

@diapich1

روش‌های مختلفی برای سفت کردن پیچ و مهره ارائه شده است که باید باتوجه به نوع و ویژگی‌های پیچ و مهره روش درست را انتخاب کرد. در اینجا به بررسی انواع روش‌های سفت کردن پیچ و مهره و همچنین تاثیر واشر در سفت کردن پیچ و مهره‌ها پرداخته‌ایم.

محصولات بیشتر: مهره چاکنت

روش‌های صحیح سفت کردن پیچ‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به استفاده از پیچ و مهره، نحوه صحیح سفت کردن یا باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هاست. سفت کردن صحیح پیچ و مهره‌ها هم موجب ایجاد اتصالاتی محکم و مطمعن می‌شود و هم از هرز شدن و خراب شدن پیچ و مهره جلوگیری می‌کند. در واقع صحیح سفت کردن پیچ‌ها یعنی اعمال یک گشتاور مناسب در جهت مناسب. روش‌های مختلفی برای سفت کردن پیچ‌ها وجود دارد که با توجه به مدل پیچ و مهره‌ها، حوزه کاربرد آن‌ها و موقعیت آن‌ها در کاربرد موردنظر و همچنین جنس و حتی سایز پیچ و مهره، باید روش صحیح سفت کردن پیچ‌ها را برای کاربرد موردنظر خود انتخاب کنید.

مقالات بیشتر:   همه چیز درباره بازرسی چشمی پیچ و مهره

محصولات بیشتر: پیچ ام دی اف

سفت کردن پیچ و مهرهانواع روش‌های سفت کردن پیچ و مهره

همانطور که گفتیم روش‌های مختلفی برای سفت کردن پیچ و مهره ارائه شده است که باید با درنظر گرفتن فاکتورهایی همچون نوع پیچ و مهره از نظر مدل، سایز و جنس و همچنین موقعیت کاربردی که پیچ و مهره‌ها در آن‌ها استفاده می‌شوند، روش صحیح را انتخاب کنید.  در ادامه ما انواع روش‌های سفت کردن پیچ و مهره را معرفی می‌کنیم، تا با شناخت آن‌ها بتوانید روش مناسب پیچ و مهره و کاربرد خود را انتخاب کنید.

محصولات بیشتر: پیچ ورشویی

  • سفت کردن پیچ و مهره با اعمال گشتاور

این روش سفت کردن پیچ و مهره شامل اعمال گشتاور یعنی چرخاندن پیچ و مهره است. این گشتاور باید با نیروی مناسب و در جهت مناسب اعمال شود تا بتوانیم یک اتصال مناسب ایجاد کنیم. همچنین در این روش کنترل مقدار کشتاور هم انجام می‌شود. زیرا اگر کشتاور از حد نیاز کمتر باشد، اتصال خوب محکم نشده و احتمال شل شدن و باز شدن آن بخصوص در کاربردهایی که اتصال تحت لرزش و ارتعاش است، وجود دارد. اگر گشتاور از حد مجاز بیشتر اعمال شود ممکن است باعث هرز شدن و خراب شدن پیچ و مهره شود. پس کنترل مقدار گشتاور نقش مهمی در ایجاد اتصالی ایمن و مناسب دارد.

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

  • سفت کردن پیچ و مهره با اعمال کشش

در این روش برای سفت کردن و بستن پیچ و مهره یک بار کششی به پیچ و مهره اعمال می‌شود. این بار کششی با وسایل و ابزارهای مخصوص به پیچ و مهره وارد شده و باعث سفت کردن و بستن آن می‌شود. بطور کلی این بار کششی به دو روش زیر به پیچ و مهره اعمال می‌شود:

مقالات بیشتر:   خرید سیم بکسل کرمان (انواع و قیمت 1403)

الف) کشش هیدرولیک

در این روش توسط یک دستگاه هیدرولیک، پیچ و مهره تحت کشش قرار می‌گیرند. در واقع این دستگاه با اعمال یک بار هیدرولیکی طبق دستورالعملی خاص باعث سفت شدن و محکم شدن پیچ و مهره می‌شود. این روش سفت کردن طی چند مرحله انجام می‌شود، بدین صورت که ابتدا دستگاه هیدرولیک تا 90 درصد به پیچ قدرت یا نیرو اعمال کرده و مهره را نیز به عقب فشار می‌دهد، سپس فشار هیدرولیک کم شده و پیچ به محل خود برگشته و به مهره محکم شده و اتصال شکل می‌گیرد.

ب) کشش مکانیکی

در این روش یک کشش مکانیکی توسط اعمالگرهای multi jackbolt به پیچ وارد می‌شود و پیچ مستقیما و بدون اعمال گشتاور یا همان چرخاندن در محل خود محکم می‌شود. در این روش بار مستقیما اعمال شده و هیچ تنش پیچی در پیچ بوجود نمی‌آید.

ج) کشش حرارتی

در این روش بستن پیچ توسط گرم کردن و ازدیاد طول ناشی از گرم کردن اتفاق می‌افتد. در این روش فضای خاصی و اعمال هیچ نیروی فیزیکی برای سفت کردن پیچ و مهره نیاز نیست.

سفت کردن پیچ

اهمیت استفاده از واشر در سفت شدن پیچ و مهره

واشرها یکی از اجزای اتصالات هستند که معمولا در کنار پیچ و مهره‌ها برای ایجاد اتصال استفاده می‌شوند. واشرها معمولا به شکل یک حلقه سوراخ‌دار یا حفره دار هستند که در سایزهای متفاوت و از جنس‌های مختلفی در بازار موجود هستند. حال این سوال پیش می‌آید نقش واشر در کنار پیچ و مهره چیست؟

در چه کاربردهایی از واشرها استفاده می‌شود؟ واشرها معمولا به دو هدف عمده به همراه پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. هدف اول از استفاده واشرها، محکم کردن و سفت کردن بیشتر پیچ و مهره است. در واقع هندسه واشرها به گونه‌ای زراحی شده است که هنگام اعمال فشار و نیرو بر روی اتصال باعث می‌شود این نیرو روی سطح بیشتری توزیع شود و به این ترتیب از تمرکز نیرو در نقطه یا محلی خاص جلوگیری کرده و به این طریق باعث محکم شدن بیشتر اتصال می‌شود. همچنین واشرها تا حدودی لرزش‌ها و ارتعاش‌های دریافتی را جذب و از شل شدن و باز شدن اتصال جلوگیری می‌کنند و به نوعی باعث تاثیر مثبت در سفت شدن پیچ و مهره می‌شود. به این ترتیب به اهمیت استفاده از واشر در سفت شدن پیچ و مهره پی بردیم.

مقالات بیشتر:   پیچ و مهره در تبریز (مشخصات، قیمت عمده و جزئی 1403)

محصولات بیشتر: پیچ ورق فلز

هدف دیگر از استفاده واشرها درز بندی و جلوگیری از نشت انواع سیالات از اتصالات پیچ و مهره‌ای است. اهمیت این کاربرد واشر بیشتر در ساختمان سازی، صنایع دریایی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و یا درکل هر صنعتی که با سیالات در ارتباط است، می‌باشد.

کلام آخر

نحوه صحیح سفت کردن یا باز و بسته کردن پیچ و مهره از نکاتی است که هر شخصی که با پیچ و مهره‌ها در ارتباط است، باید از آن اطلاع داشته باشد. روش‌های مختلفی برای سفت کردن پیچ و مهره ارائه شده است که برخی از آن‌ها دستی است یعنی با استفاده از آچار پیچ گوشتی انجام می‌شود و برخی دیگر با استفاده از ماشین آلات مختلف صنعتی. گاهی هم به منظور سفت‌تر یا محکم‌تر کردن پیچ و مهره، از واشرها در کنار آن‌ها استفاده می‌شود. کارشناسان دیا پیچ در این مقاله اطلاعاتی کاربردی و مفید را در اختیار شما قرار داده‌اند. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شوند.

محصولات بیشتر: پیچ و مهره استیل

یک دیدگاه در “روش‌ های صحیح سفت کردن پیچ‌ و مهره – آموزش اصولی بستن انواع پیچ (آپدیت 1402)

  1. شهباری گفت:

    عالی بود دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *