وبلاگ

پیچ تنظیم دقیق و فوق دقیق چیست و چه کاربردی دارد

پیچ تنظیم دقیق
Rate this post

استفاده گسترده از پیچ و مهره در صنایع مختلف سبب طراحی آن‌ها در مدل‌های مختلف و با ویژگی‌هایی متنوع شده است. در واقع هر کاربرد نیازهایی دارد که پیچ بید مناسب کاربرد و پاسخگوی نیازهای آن باشد. یکی از انواع پیچ‌هایی که بطور تخصصی و برای کاربردهایی خاص طراحی شده است، پیچ تنظیم دقیق است. این نوع پیچ‌ها با ویژگی و طراحی خاص خود، در کاربردهایی که نیاز به تنظیم دقیق پیچ و مهره به هدف تنظیم دقیق جزیی که از پیچ و مهره برای نصب و محکم کردن آن استفاده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ تنظیم دقیق چیست

پیچ تنظیم دقیق نوعی پیچ است که دارای تعداد رزوه بیشتری در هر اینچ نسبت به پیچ‌های معمولی است. به طوری که در هر اینچ از پیچ تنظیم دقیق بین 40 تا 100 رزوه وجود دارد. این تعداد بالا از رزوه‌ها سبب می‌شود که این پیچ را بتوان با دقت بالاتری در کاربرد نصب و محکم کرد. در واقع پیچ تنظیم دقیق هرجا نیاز به تظیم با دقت بسیار بالا و در موقعیت‌ها و کاربردهای حساس، استفاده می‌شوند. بعلاو به دلیل تعداد رزوه‌های زیاد این پیچ‌ها، آن‌ها اتصالاتی محکم با امنیت بالا فراهم می‌کنند.

علاوه‌بر پیچ تنظیم دقیق، پیچ تنظیم فوق دقیق هم وجود دارد. این پیچ‌ها دارای 100 تا 500 رزوه در هر اینچ هستند. این پیچ‌ها دقت و ایمنی بسیار بالاتری را نسبت به پیچ تنظیم دقیق فراهم می‌کند. تولید پیچ تنظیم دقیق و پیچ تنظیم فوق دقیق بسیار دشوار است و حساسیت بالایی دارد.

مقالات بیشتر:   پیچ خشکه 8.8 - مفهوم، کاربرد گرید پیچ 8/8

پیچ تنظیم دقیق و فوق دقیق

مشخصات فنی پیچ تنظیم دقیق

پیچ تنظیم دقیق با توجه به کاربرد در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شود. مدل‌های مختلف آن معمولا  دارای یک سر استوانه‌ای است که باز و بسته کردن راحت پیچ را فراهم می‌کند. در برخی از انواع این پیچ‌ها در زیر سر یا گل پیچ یک قسمت اضافی دیگر هم وجود دارد.  از نظر رزوه بدنه پیچ در برخی از مدل‌های پیچ، بدنه آن به طور کامل رزوه شده  و در برخی دیگر تنها بخشی از انتها یا وسط آن رزوه شده است. به هدف محکم‌تر کردن اتصال، به همراه پیچ تنظیم دقیق معمولا یک مهره هم استفاده می‌شود که این مهره‌ها، متفاوت از مهره های معمولی هستند و به آن مهره بوشینگ گفته می‌شود. این مهره‌ها خود مدل‌های مختلفی دارند. طریقه نصب پیچ تنظیم دقیق و این مهره بوشینگ روی آن، باید به درستی و بر طبق دستورالعمل‌های خاصی انجام شود که.

پیچ تنظیم دقیق در ابعاد مختلفی از قطر و ارتفاع سر پیچ، قطر و طول بدنه پیچ، طول بخش رزوه شده و سایز یا تعداد رزوه‌ها در هر اینج، تولید می‌شود که با توجه به کاربرد باید این پیچ را در سایز مناسب آن استفاده کرد.

پیچ تنظیم دقیق را معمولا از استینلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد گالوانیزه می‌سازند. استینلس استیل گریدی از فولاد است که حاوی بیش از 10 درصد عنصر کروم در ساختار خود است. این مقدار کروم در فولاد سبب تشکیل لایه مقاوم به خوردگی اکسید کروم روی سطح آن می‌شود. بنابراین پیچ‌ تنظیم دقیق استینلس استیل دارای مقاومت به خوردگی بالایی است. این ویژگی سبب می‌شود که این پیچ در مجاورت رطوبت و محیط‌‌های شیمیایی و خورنده مقاوم باشد. بنابراین این پیچ زنگ نمیزند و خورده نمی‌شود و به دلیل حساس بودن کاربرد این نوع پیچ، این ویژگی مزیتی بسیار ارزشمند است.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره لرستان (انواع، مشخصات و جدول PDF)

راهنمای انتخاب پیچ تنظیم

کاربرد پیچ تنظیم دقیق

پیچ تنظیم دقیق در جاهایی که نیاز به دقت بالا در نصب تجهیزات وجود دارد استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربردهای پیچ تنظیم دقیق، استفاده از آن در آینه‌های نوری است. معمولاً 80 پیچ TPI در پایه‌های آینه استفاده می‌شود. پیچ‌های تنظیم‌کننده فوق‌العاده ظریف در برنامه‌هایی استفاده می‌شوند که به حرکت بسیار ظریفی مانند همترازی لیزری، کوپلینگ فیبر نیاز دارند.این آینه‌ها در خانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، لامپ‌های ال‌ای دی و… استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای پیچ تنظیم استفاده از آن در انواع دستگاه‌های حساس مهندسی مانند انواع میکروسکوپ‌ها و… است. در کل هرجا نیاز به تنظیم دقیق و دقت بالا نیاز است، می‌توان روی پیچ‌های تنظیم دقیق حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *