وبلاگ

6 مهم ترین تفاوت های پیچ و پرچ – دلایل برتری پیچ نسبت به پرچ (آپدیت 1402)

تفاوت پیچ و پرچ
4.4/5 - (30 امتیاز)

جهان پیشرفته حاضر برپایه اتصالات پابرجاست. اتصالات در ساختمان‌ها و ابرسازه‌ها گرفته تا ابردستگاه‌ها استفاده می‌شوند. اتصالات به کار برده شده دو نوع هستند، اتصالات موقت و اتصالات دائمی. اتصالات دائمی را جوشکاری و لحیم کاری و… ایجاد می‌کنند و انواع پیچ‌‌ و پرچ مسئول ایجاد اتصالات موقت هستند. البته برخی اعتقاد دارند که پرچ‌ها اتصالات نیمه موقت هستند، زیرا بعد از باز کردن از محل اتصال قابل استفاده نیستند. پیچ و پرچ هریک ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای استفاده در کاربردی مناسب کرده‌اند.

این دو ابزار اساس ساخت و مونتاژ بسیاری از قطعات، اجسام و سازه‌های اطراف ما هستند. شما باید برای انتخاب صحیح بین پیچ و پرچ برای کاربرد خود، این دو ابزار کاربردی و خصوصیات و ویژگی‌های هریک را بشناسید. تیم دیا پیچ در این مطلب به بیان ویژگی‌های پین و پرچ جداگانه پرداخته‌اند تا شما شناخت کافی از ویژگی‌های آن‌ها داشته باشید.

پیچ چیست

همه ما در طول زندگی خود بارها با این ابزار ساده و بسیار کاربردی سروکار داشته‌ایم و آن‌ها را به عنوان جسمی رزوه شده می‌شناسیم. اما پیچ‌ها خود دنیای گسترده‌ای دارند و در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند. پیچ استوانه‌ای رزوه شده است که دارای سر یا گل‌هایی با هندسه‌های مختلف است ( برخی از پیچ‌ها مانند پیچ متری، استاد بولت و یو بولت سر ندارند) و همچنین نوک یا انتهای آن‌ها نیز به صورت ساده یا مسطح، نوک تیز و مته‌ای طراحی شده‌اند.

بر اسن اساس انواع مختلفی از پیچ‌ها با ویژگی‌های مختلف در بازار این محصول موجود است. هر مدل از پیچ هم خود در سایزها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند.

پیچ چیست

ویژگی‌های پیچ

  • پیچ‌ها ابزارآلاتی رزوه شده هستند. وجود این رزوه ها باعث می‌شود بتوان گشتاور و همچنین بار بیشتری بر آن‌ها اعمال کرد. رزوه‌ها باعث درگیری پیچ با سطح اتصال شده و استحکام اتصال را بالا می‌برد.
  • پیچ‌ها بر اساس طراحی و هندسه دارای تنوع زیادی هستند و با توجه به اینکه هر نوع پیچ ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارد، برای استفاده در کاربردی خاص مناسب است.
  • پیچ‌ها با توجه به مدل رزوه‌ای بودن و نحوه اتصال آن‌ها، به راحتی باز و بسته می‌شوند و بعد از هر بار باز کردن دوباره قابل استفاده کردن هستند. بنابراین از این نظر دارای صرفه اقتصادی هستند. همچنین آن‌ها هنگام باز و بسته شده به سطح اتصال آسیبی نمی‌رسانند.
  • پیچ‌ها در برابر ارتعاش ضعیف هستند و در کاربردهایی که اتصال تحت ارتعاش است از واشرها در کنار پیچ و مهره استفاده می‌شود و تا حد زیادی با جذب ارتعاشات، استحکام اتصال پیچی را در برابر ارتعاش افزایش می‌دهد.
  • از پیچ در کاربردهایی که به دو طرف دسترسی داریم، استفاده می‌کنیم. نیاز است برای افزایش استحکام اتصال در کنار پیچ‌ها از مهره استفاده شود. زیرا پیچ‌ها خود به تنهایی در اثر اعمال نیرو و ارتعاش کمی باز می‌شوند. البته برخی پیچ‌ها مانند پیچ‌های نوک تیز و سرمته‌ای که جز پیچ‌های خودکار هستند، در کاربردهای یک طرفه استفاده شده و نیازی به استفاده از واشر ندارند و خود به تنهایی بار استحکام کاربرد را به دوش می‌کشند.
  • برای بستن پیچ‌ها نیاز به دانستن نیرو و گشتاور لازم برای آن‌ها است. زیرا در صورت اعمال نیرو و گشتاوری کمتر از حد مجاز، پیچ شل است و خوب محکم نشده است و در صورت اعمال نیروی بیش از حد مجاز، پیچ هرز می‌شود.
مقالات بیشتر:   پیچ و مهره در تبریز (مشخصات، قیمت عمده و جزئی 1403)

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید پیچ و مهره باکارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمائید.

پرچ چیست

پرچ نوع دیگری از اتصالات موقت یا نیمه موقت است که در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. پرچ‌ها به صورت استوانه‌‌هایی توخالی، پر یا نیمه پر طراحی شده‌اند که بدنه پرچ را تشکیل می‌دهند. همچنین این ابزار مانند پیچ‌ها دارای گل یا سر هستند که خود به اشکال محتلفی همچون مسطح، گرد و… طراحی شده‌‌اند. پرچ‌ها هم برای استفاده در کاربردهای مختلف در ابعاد مختلف و از جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

پرچ چیست

ویژگی‌های پرچ

  • پرچ‌ها ابزارآلاتی هستند که برای نصب آن‌ها در محل مورد نظر به ابزارهای خاصی نیاز است. آن‌ها با قرار گرفتند در دستگاه مخصوص پرچ کن با اعمال فشار و نیروی زیاد در سطح اتصال وارد می‌شوند. پرچ اتصالاتی با استحکام بالاتر از پیچ‌ها ایجاد می‌کند.
  • پرچ‌ها رزوه ندارند، بنابراین هنگام بستن یا وارد کردن آن‌ها نمی‌توان گشتاور اعمال کرد. اما این به معنی استحکام کم آن‌ها نیست.
  • پرچ‌ها نسبت به پیچ‌ها از تنوع کمتری برخوردار هستند و این سبب می‌شود تنوع کاربرد آن‌ها کمتر از پیچ‌ها باشد. اما آن‌ها همانند پیچ‌ها از مواد مختلفی و در سایزهای متنوعی موجود هستند.
  • از آنجا که پرچ‌ها با فشار زیادی در سطح نصب می‌شوند و به نوعی به سطح درگیر می‌شوند که هنگام باز کردن قابل استفاده می‌شوند و می‌توان گفت که یکبار مصرف هستند.
  • پرچ‌ها یکی از مناسب‌ترین اتصالات برای کاربردهایی هستند که اتصال تحت ارتعاش است. نحوه اتصال این ابزار در سطح اتصال سبب شده است که آن‌ها استحکام بالایی در هنگام لرزش داشته باشند و به سادگی باز نشوند.
  • پرچ‌ها در کاربردهایی که به یک طرف اتصال دسترسی داریم، استفاده می‌شوند. آن‌ها برای محکم شدن به مهره نیازی ندارند. درحالی که در استفاده از پیچ‌ها برای این کاربردها محدودیت داریم.
مقالات بیشتر:   قیمت انواع پیچ و مهره صنایع دریایی و کشتی سازی

مطالب بیشتر: راه اندازی شغل پیچ و مهره فروشی

پیچ متری تو خالی

پیچ متریک توخالی نوعی پیچ با شکل استوانه ای و مرکز توخالی است. این پیچ‌ها معمولاً از فلز مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که سبک وزن و نصب آسانی داشته باشند.

پیچ‌های متریک توخالی معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شوند که وزن آنها نگران‌کننده است، مانند صنایع هوافضا یا خودرو. آنها همچنین در ماشین آلات یا تجهیزاتی که به یک بست قوی و در عین حال سبک نیاز دارند استفاده می شود.

اصطلاح متریک به سیستم اندازه گیری استفاده شده برای پیچ اشاره دارد که بر اساس سیستم متریک واحدها ساخته شده است. این بدان معنی است که قطر و طول پیچ بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، نه اینچ که در سیستم امپراتوری وجود دارد.

هنگام انتخاب یک پیچ متریک توخالی، مهم است که اندازه و گام رزوه مناسب را انتخاب کنید که با کاربرد مطابقت داشته باشد. این یک تناسب ایمن و مناسب را تضمین می کند. علاوه بر این، مهم است که پیچ را با احتیاط کار کنید تا به رزوه ها یا مرکز توخالی آسیب نرسانید.

پیچ به کدام طرف باز میشود?

جهت باز شدن پیچ به نوع پیچ و جهت چرخاندن آن بستگی دارد.

برای اکثر پیچ‌های استاندارد، قانون سرانگشتی «راست سفت، چپ چپ» است. یعنی اگر پیچ گوشتی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، پیچ سفت می شود و اگر آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، پیچ شل یا باز می شود.

با این حال، استثناهایی برای این قاعده وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از پیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که در جهت عقربه های ساعت بچرخند و باز شوند، مانند پیچ های رزوه سمت چپ. علاوه بر این، برخی از پیچ‌ها، مانند پیچ‌هایی که دارای سرشانه‌های شکاف یا صاف هستند، ممکن است به ابزار دیگری برای چرخاندن آنها نیاز داشته باشند، مانند پیچ گوشتی سر صاف یا سکه.

مقالات بیشتر:   خرید سیم بکسل در تبریز (نازک، با روکش و ...) 1403

مهم است که نوع پیچی را که با آن کار می کنید و جهتی که برای باز یا باز کردن آن باید بچرخانید شناسایی کنید. اگر مطمئن نیستید، با دستورالعمل های سازنده مشورت کنید یا از یک متخصص مشاوره بگیرید.

2 دیدگاه در “6 مهم ترین تفاوت های پیچ و پرچ – دلایل برتری پیچ نسبت به پرچ (آپدیت 1402)

  1. های پک گفت:

    اطلاعات ارزنده ای بود

  2. سارا زندوکیلی گفت:

    چه مطلب جالبی بسیار کمک کننده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *