وبلاگ

گام سیم بکسل چیست و چگونه محاسبه می شود

گام سیم بکسل
Rate this post

طناب فولادی یا سیم بکسل از ترکیب هسته، لایه سیم و سیم تشکیل می شود. سیم بکسل معمولاً از   استیل یا فولاد ساخته می شود و در مراحل مختلف تولید و با توجه به شرایط مختلف هر  یک  از گام ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع به روش پیچیدن چند رشته سیم به دور  مغذی یا همان هسته مرکزی سیم بکسل، گام سیم بکسل می گویند.

در مقاله زیر قصد داریم توضیحات کاملی در مورد گام سیم بکسل و نحوه محاسبه آن ارائه دهیم.

دفتر کرج

02634727949

دفتر تهران

ارتباط از طریق پیام رسان ایتا 09391687580

قسمت های یک سیم بکسل

مفتول: یک رشته از چرخاندن چندین سیم به یکدیگر تشکیل می شود. از آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ و … به عنوان  مفتول در سیم بکسل استفاده می شود.

استرند: یکی از اجزای اصلی در تمام سیم بکسل است و به صورت مارپیچی به دور هسته پیچیده می شود.

هسته: قسمت مرکزی و اصلی سیم بکسل است که سیم های دیگر به اشکال مختلف دور آن پیچیده شده است.

تعریف گام سیم بکسل

سیم بکسل ها با ویژگی ها، مشخصات و گام های مختلفی ساخته می شوند که کاربردهای  زیاد و متفاوتی دارند. اما باید گفت؛ نقش اصلی سیم بکسل مهار، کنترل و حفظ بار است. نحوه پیچیدن چند رشته سیم به دور هسته مرکزی سیم بکسل را گام سیم بکسل می گویند و انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

مقالات بیشتر:   تولید و فروش پیچ و مهره خودرویی - لیست قیمت پیچ انواع ماشین

تعریف گام سیم بکسلدر واقع گام سیم بکسل  شامل اندازه، تعداد و آرایش سیم‌ها، تعداد رشته‌ها، محل و نوع هسته در یک سیم بکسل است.  در تعیین اینکه چه نوع گامی  برای چه موقعیتی مناسب است سایش و انعطاف پذیری مهم ترین عوامل  و ملاحظات هستند. عوامل دیگری نیز  مانند سرعت طناب،  شرایط بار ، ارتعاش، خرد شدن و طراحی تجهیزات نیز باید در نظر گرفته شوند.

هنگامی که یک کلاف  از سیم بکسل یک دور به دور هسته سیم می چرخد، مسافتی را طی می کند که به این فاصله  گام سیم بکسل می گویند، به عبارت دیگر فاصله بین شروع و انتهای یک چرخش کامل رشته را  به دور هسته  طول گام می گویند. محیط،  تمام نقص و عیب های سیم بکسل در یک گام محاسبه می شود و می توان گفت; سیم بکسل ایمن ترین و انعطاف پذیرترین طناب فولادی است.

محصولات بیشتر: بست مهارکش

انواع  گام  سیم بکسل

سیم بکسل ها گام های مختلفی دارند و همانطور که بیان شد گام سیم بکسل تکرار یک الگوی دور هسته است و نقطه شکست سیم بکسل، مقاومت، میزان کشش و سایر معایب و مزایای سیم بکسل می تواند از طریق گام سیم بکسل تعیین شود. بنابراین، گام سیم بکسل  مهم ترین نقش را در تعیین ایمین برای آن دارد.

محصولات بیشتر: پیچ بتن

انواع گام سیم بکسلانواع گام سیم بکسل عبارتند از:

گام نامنظم یا Regular Lay

سیم بکسل با گام های نامنظم یکی از رایج ترین انواع گام ها در سیم بکسل می باشد به دلیل اینکه احتمال پیچ خوردگی و جدا شدن آن کم است و مقاومت بالایی دارد. در این نوع گام سیم بکسل،  سیم در یک جهت و  رشته  در جهت مخالف بر روی مغذی  پیچیده می شود و به همین دلیل به آن  گام  نامنظم می گویند.

مقالات بیشتر:   سیم بکسل در تهران (نازک - روکش دار و استیل)

گام لنگ یا لانگ لی

در سیم بکسل با گام لنگ، رشته های سیم و سیم بکسل در یک راستا قرار دارند و این  همین امر باعث افزایش مقاومت در برابر سایش، انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر در برابر پارگی شده است.

Right Lay  یا گام راست

در سیم بکسل گام راست، رشته های سیم در جهت عقربه های ساعت به دور هسته پیچیده می شوند.

Left Lay یا  گام چپ

در سیم بکسل گام چپ، رشته های سیم به دور هسته به سمت چپ پیچیده می شود و بیشتر در ابزار  ها  به کار گرفته می شود.

محصولات بیشتر: خرید سیم بکسل ماشین

Alternate Lay یا  گام متناوب

در سیم بکسل با گام متناوب، رشته های متناوب از  سمت  راست به صورت کاملا منظم و با گام  لنگ  راست مناسب تشکیل شده اند و بیشتر در جرثقیل ها یا وینچ ها استفاده می شوند.

سیم بکسل در انواع مختلفی تولید می شود و انواع آن در پیچ، بافت، پیچش، تعداد رشته و کلاف، نوع هسته و گام  با یکدیگر متفاوت هستند. گام سیم بکسل  از  اصلی ترین مشخصه ها در تعیین ایمنی و سلامت سیم بکسل است. اگر سیم بکسل  دچار پارگی، له شدگی، ساییدگی، تغییر شکل، زنگ زدگی و برق گرفتگی باشد، از طریق  گام سیم بکسل می توان میزان آسیب را تشخیص داد و با در نظر گرفتن پارکی ها و تعداد رشته های  سیم در طول یک گام می توان تشخیص داد که  چه زمان سیم بکسل نیاز به تعمیر دارد. با توجه به این  آنچه ذکر شد، محاسبه میزان آسیب یا سلامت گام سیم بکسل نقش بسزایی در ایمنی و استفاده از سیم بکسل دارد.

مقالات بیشتر:   وال پست - مهم ترین نکات اجرای والپست

برای خرید سیم بکسل باید توجه داشت که سیم بکسل را حتما باید از فروشگاهی خریداری کنید که از کیفیت و استاندارد بودن آن مطمئن هستید زیرا بی کیفیت بودن سیم بکسل ممکن است آسیب زیادی را به همراه داشته باشد.

خدمات بیشتر: خرید سیم بکسل در تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *