وبلاگ

علائم اختصاری روی پیچ و مهره به چه معناست؟

علائم اختصاری روی پیچ و مهره به چه معناست؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

از آنجا که شناخت ویژگی‌های پیچ و مهره برای استفاده صحیح از این محصولات ضروری است، تولیدکنندگان کلیه اطلاعات مورد نیاز مصرف کننده را در کاتالوگ پیچ و مهره گزارش می‌کنند. اما گاهی برخی برندها اطلاعاتی مهم‌تر و کاربردی‌تر از اتصال دهنده را روی پیچ و مهره حک می‌کنند. این اطلاعات معمولا به صورت حروف و اعدادی بر روی سطح اتصال دهنده، نوشته می‌شوند. به این علائم و اعداد که درواقع همان  اطلاعات و ویژگی‌های مهم اتصال دهنده هستند،  علائم اختصاری روی پیچ و مهره گفته می‌شود.

برای اطلاع از ویژگی‌های پیچ یا مهره موردنظر از روی علائم اختصاری، باید این علائم را بشناسید و بدانیم که منظور از علائم و اعداد نوشته شده، چیست. به همین منظور کارشناسان دیا در این مقاله مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم اختصاری روی پیچ و مهره را بررسی کرده‌اند تا شما به عنوان مصرف کننده این ابزار کاربردی، بتوانید هنگام خرید پیچ و مهره، انتخابی صحیح و متناسب با کاربرد خود داشته باشید.

برای مشاهده موجودی محصولات و سفارشات پیج دیاپیچ در اینستاگرام به نشانی زیر را فالو کنید.

@diapich1

علائم اختصاری روی پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها به عنوان کاربردی‌ترین ابزارآلات صنعتی دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که تاثیر مستقیمی در کاربرد این ابزارآلات دارد. این ویژگی‌ها شامل خواص مکانیکی، شیمیایی، ابعاد و… است. به عنوان مثال برای استفاده از پیچ و مهره در ساخت اسکله، نیاز به پیچ و مهره‌ای با مقاومت به خوردگی بالا داریم. پیچ و مهره‌هایی که در ساخت فضاپیماها استفاده می‌شوند، باید در کنار استحکام بالا، در حد امکان سبک باشند. برای اینکه بتوانید اتصال دهنده‌ای متناسب با نیازهای کاربرد خود تهیه کنید باید ویژگی‌ها و خصوصیات پیچ و مهره‌‌ها را بشناسید. تولیدکنندگان این ابزار تمامی اطلاعات موردنیاز مصرف کنندگان را در کاتالوگ محصولات خود، گزارش می‌کنند.

مقالات بیشتر:   گام سیم بکسل چیست و چگونه محاسبه می شود

علائم اختصاری روی پیچ و مهره

همچنین گاهی برخی تولیدکنندگان اطلاعاتی از پیچ و مهره‌ها را  در قالب علائم اختصاری روی پیچ و مهره می‌‌نویسند. علائم اختصاری نوشته شده روی پیچ و مهره مجموعه‌ای از اعداد و حروف هستند که هر یک نشان دهنده خصوصیت یا ویژگی خاصی از اتصال دهنده‌ها است. در ادامه  به مهم‌ترین علائم و حروف ذکر شده روی سطح پیچ و مهره‌ها، اشاره کرده‌ایم.

گرید پیچ و مهره

یکی از مهم‌ترین خصوصیات پیچ و مهره‌ها گرید استحکامی آن‌ها است. این ویژگی در اتصال دهنده‌های فولادی، اهمیت بیشتری دارد. گرید اتصال دهنده تعیین کننده استحکام، فشار و یا نیرویی است که می‌تواند در حین کاربرد متحمل شود بدون اینکه اتصال معیوب شود. این ویژگی متاثر از ترکیب شیمیایی و فرایندهای تولید پیچ و مهره است.

اتصال دهنده‌ها در گریدهای استحکامی مختلفی تولید می‌شوند تا قابلیت استفاده در کاربردهای مختلفی را هم داشته باشند.  بطور کلی اتصال دهنده‌ها از گرید 2 تا 14 تولید می‌شوند که رایج‌ترین انواع آن‌ها شامل گریدهای 5 و 6 و 8 و 10 است. گریدهای کمتر از 5 استحکام پایینی دارند و برای کاربردهای بسیار معمولی استفاده می‌شوند و دو گرید 12 و 14 هم اتصال دهنده اتصالات فوق سنگین هستند. گرید پیچ و مهره معمولا به صورت یک عدد اعشاری نوشته می‌شود. عدد صحیح این عدد اعشاری در 100 ضرب شود، معادل با استحکام کششی اتصال دهنده بر حسب مگاپاسکال (MPa) است و بخش اعشاری آن به استحکام تسلیم آن اشاره دارد.به عنوان مثال در گرید 10.9 10 استحکام کششی پیچ و مهره معادل 1000 مگا پاسکال و استحکام تسلیم آن معادل 90 درصد استحکام کششی است. گرید پیچ و مهره جز خصوصیاتی است که برخی برندها آن را به صورت علائم اختصاری روی پیچ و مهره (به ویژه پیچ‌های آچاری) حک می‌کنند. این ویژگی به دو صورت بر روی پیچ و مهره‌ها نوشته می‌شود.

مقالات بیشتر:   پیچ و مهره در تبریز (مشخصات، قیمت عمده و جزئی 1403)

گرید پیچ و مهره

در روش اول عدد گرید استحکامی روی سر پیچ حک می‌شود. در روش دوم از خطوط برای نشان دادن گرید استحکامی استفاده می‌شود. در شکل‌ زیر این دو روش حک گرید استحکامی بر روی پیچ و مهره نشان داده شده‌اند.

سایز پیچ و مهره

سایز پیچ و مهره ویژگی یا خصوصیتی بسیار مهم است که هنگام استفاده از این اتصال دهنده‌ها باید حتما مورد توجه قرار گیرد.  برای ایجاد اتصالی صحیح و ایمن باید پیچ و مهره‌ای در سایز مناسب با کاربرد موردنظر استفاده شود. سایز پیچ و مهره‌ها در  کاتالوگ محصول و یا جعبه بسته بندی آن‌ها ذکر می‌شود. اما مانند گرید پیچ و مهره، برخی تولیدکنندگان این محصول سایز آن را به صورت علائم اختصاری روی پیچ و مهره می‌نویسند. وقتی صحبت از سایز می‌شود، منظور اندازه کلیه ابعاد پیچ و مهره است. معمولا قطر پیچ و یا مهره روی آن‌ها نوشته می‌شود. به عنوان مثال برای پیچ آچاری نمره 10، سایز آن به صورت 10M نشان داده می‌شود. اما گاهی سایز پیچ را به صورت یک عبارک که شامل قطر پیچ، طول آن، تعداد رزوه است، نمایش می‌دهند.

سایز رزوه پیچ و مهره

رزوه یا دنده پیچ و مهره به شیارهای روی سطح پیچ و داخل حفره مهره گفته می‌شود. رزوه عامل درگیری پیچ و مهره و ایجاد اتصال است. بنابراین ویژگی‌های رزوه مانند تعداد آن، زاویه رزوه، گام دنده و … در نوع و کیفیت اتصالی که ایجاد می‌شود، تاثیر گذار است. یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات رزوه که برخی سازندگان آن را به صورت علائم اختصاری روی پیچ و مهره ذکر می‌کنند، سایز رزوه است. رزوه‌ها معمولا در سه سایز ریز، استاندارد و درشت تولید می‌شوند. سایز رزوه بر روی ویژگی‌های اتصال موثر است. به عنوان مثال پیچ دنده ریز، دارای تعداد رزوه‌های بیشتری در یک واحد طول مشخص است. بنابراین درگیری که ایجاد می‌کند نسبت به پیچ دنده درشت بیشتر است. معمولا پیچ و مهره دنده ریز را با علامت اختصاری U.F (fine thread) و پیچ دنده در شت را با U. C (unified coarse) نمایش می‌دهند.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره لرستان (انواع، مشخصات و جدول PDF)

جنس پیچ و مهره

از دیگر خصوصیات پیچ و مهره که در کاربرد آن‌ها اهمیت دارد، جنس پیچ و مهره است. جنس اتصال دهنده‌ها مستقیما بر روی خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آن‌ها تاثیرگذار است. بنابراین در هنگام ذکر مشخصات پیچ و مهره‌ها، حتما به جنس آن‌ها هم اشاره می‌شود. در پیچ و مهره‌های استیل معمولا گرید آن‌ها بر روی پیچ و مهره به صورت علائم اختصاری نوشته می‌شود. رایج‌ترین گریدهای استیل در ساخت پیچ و مهره چهار گرید 304، 316، A2 70 و A4 80  هستند. به عنوان گرید A4 80 را با A4 نمایش می‌دهند.

مفهوم اعداد روی پیچ ها

اعداد روی پیچ ها به اندازه پیچ اشاره دارد. معمولاً قبل از عدد یک عدد گیج قرار می گیرد که قطر پیچ را نشان می دهد. عدد بعد از عدد گیج طول پیچ است که در اینچ یا میلی متر اندازه گیری می شود. به عنوان مثال پیچ شماره 8-32 قطر گیج 8 و طول آن 32 هزارم اینچ است.

اعداد روی پیچ به معنای تعداد دورهایی هستند که یک پیچ یا مهره به دور یک مفتول یا ورق می‌پیچد یا باز می‌گرداند. این مفهوم معمولاً در صنعت ساختمان‌سازی، مکانیک، الکتریک و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علامت اختصاری اینچ

مخفف اینچ “in” است.

2 دیدگاه در “علائم اختصاری روی پیچ و مهره به چه معناست؟

  1. موسی گفت:

    چه مطلب جالب ی

  2. سالمیان گفت:

    خسته نباشید خدمت شما چه مطلب عالی و تخصصی نوشته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *