وبلاگ

دلایل روغن کاری سیم بکسل – نحوه انجام

روغنکاری سیم بکسل
Rate this post

سیم بکسل یک نوع طناب فولادی است که اجزای اصلی آن را مفتول، استرند و هسته یا مغزی تشکیل می‌دهند. سیم بکسل به منظور نگهداری و کنترل بار در موقعیت‌هایی که نیاز به جابجایی و لیفتینگ وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به نواحی کشتیرانی، صنایع پتروشیمی، صنایع نفت، شرکت‌های حفاری، معادن، آسانسور، جرثقیل و … اشاره کرد. گاهی نیاز به روغن‌کاری سیم بکسل وجود دارد که این امر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اگر تمایل دارید در ارتباط با روغن‌کاری سیم بکسل، دلایل روغن‌کاری سیم بکسل و نحوه انجام روغنکاری‌ اطلاعات بیشتری بدست آورید با ما در این مقاله از سایت دیاپیچ همراه باشید.

سیم بکسل آسانسور

اگر به هر آسانسوری دقت کنید سیم بکسل‌هایی را به صورت روغن اندود خواهید دید که دارای دو نوع تاب راستگرد معمولی و راستگرد لنگ هستند. کار اصلی سیم بکسل آسانسور وصل کردن کشش میان کابین و قاب وزنه است و فلکه موتور سبب حرکت آنها می‌شود. سیم بکسل‌ در آسانسور اغلب برای مشخص کردن درجه سختی و استهلاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم بکسل‌های آسانسوری دارای قطرهای مختلفی چون 8، 10، 11 و 12 میلی‌متر می‌باشند که رایج‌ترین آن‌ها دارای قطرهای 8 و 10 میلی‌متری هستند و این قطرها به وسیله‌ای کولیس اندازه‌گیری می‌شوند. انواع سیم بکسل‌ آسانسور را می‌توان به سه نوع کششی، کششی با نیروی بسیار بالا و آهنی تقسیم نمود.

مقالات بیشتر: تست ظرفیت گردش

دلایل روغن‌کاری سیم بکسل

دلایل مختلفی برای روغن‌کاری سیم بکسل‌ وجود دارد که توسط روانکارها انجام می‌شود. مهمترین دلایل روغن‌کاری سیم بکسل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • یکی از دلایل روغن‌کاری سیم بکسل، کاهش سطح اصطکاک مالشی سیم‌ها به هنگام حرکتشان در کنار یکدیگر است. این سیم‌ها دور هسته‌ی سیم بکسل پیچیده‌اند و هنگامی که سیم بکسل دورقرقره می‌پیچد، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و رشته‎های آن به راحتی جابجا می‌شوند. این جابجایی و حرکت می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک و از بین بردن فلز شود. بنابراین با روغن‌کاری و کاهش اصطکاک است که می‌توان حرارت ایجاد شده و مقدار سایش را پایین آورد تا سیم بکسل برای مدت طولانی دوام و ماندگاری داشته باشد.
  • از دیگر دلایل روغن‌کاری سیم بکسل، محافظت از آن‌ها در برابر خوردگی است. از آنجایی که سیم بکسل‌ها در بسیاری مواقع در معرض آب یا هوای آزاد قرار می‌گیرند احتمال زنگ‌زدگی و ضعیف شدن آن‌ها وجود دارد. از این رو، روغن‌کاری سیم بکسل‌ها برای محافظت در برابر عوامل طبیعی اهمیت زیادی دارد.
مقالات بیشتر:   خرید سیم بکسل ماشین (خودرویی) 1403

دلیل روغنکاری سیم بکسلزمان روغن‌کاری سیم بکسل آسانسور

معمولا زمان روغن‌کاری سیم بکسل آسانسور توسط شرکت سازنده مشخص می‌شوند و برندهای معتبر قبل از ارائه محصول، روغن کاری اولیه را انجام می‌دهند. با این حال، روغن‌کاری اولیه کافی نیست و پس از گذشت مدت زمانی نیازمند تجدید می‌باشد. شرکت‌های معتبر معمولا همراه بسته‌بندی، جدول زمان‌بندی روغن‌کاری را به مشتری تحویل می‌دهند. مشتریان بر اساس این جدول می‌توانند به روغن‌کاری سیم بکسل اقدام کنند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. در جدول مورد نظر علاوه بر زمان‌بندی روغن‌کاری، نوع و نحوه استفاده از روغن نیز توضیح داده شده است. با تمام این موارد، اگر محصول شما جدول زمان‌بندی روغن‌کاری نداشت و در مورد زمان و نحوه استفاده از روغن برای آسانسور بی اطلاع بودید می‌توانید به کارشناسان و متخصصان این حوزه مراجعه کنید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

مقالات بیشتر: پیچ لگ

نحوه روغن‌کاری سیم بکسل

بر طبق اطلاعات، سیم بکسل‌های خشک نسبت به سیم بکسل روغن‌کاری شده، دارای طول عمر خیلی کمتری می‌باشند. از آن جایی که سیم بکسل‌ها به طور مرتب در تماس با فلکه و تحت فشار هستند، بررسی آن‌ها برای اطلاع از میزان روغن اهمیت زیادی دارد. برای انجام روغن‌کاری سیم بکسل می‌توان از یک قلم مو استفاده کرد. به این صورت که ابتدا یک قسمت از سیم بکسل را به روغن آغشته می‌کنیم پس از آن به وسیله قلمو روغن را در سطح سیم بکسل به طور کامل پخش می‌کنیم.

محصولات بیشتر: بست سیم بکسل

نحوه روغنکاری سیم بکسلبرای آنکه روغن‌کاری به درستی انجام شود باید نکاتی را مورد توجه داشت. از با اهمیت‌ترین نکات در هنگام روغن‌کاری سیم بکسل، قابلیت نفوذ روغن به هسته مرکزی سیم بکسل است. همچنین میزان روغن‌کاری باید متعادل باشد یعنی در عین مشخص بودن اثر روغن، نباید روغن در حدی باشد که سرازیر شود. مایع روان‌کار نباید سبب تجمع آلودگی و گرد و خاک روی سیم بکسل شود. وجود آلودگی در سطح سیم بکسل مانع آن می‌شود که در صورت وجود عیوب ظاهری متوجه آن‌ها شویم.

مقالات بیشتر:   وال پست - مهم ترین نکات اجرای والپست

روغن سیم بکسل آسانسور

آسانسورها به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در ساختمان‌ها و مناطق مختلف شهری و صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردارند. حرکت عمودی افراد و بارها با استفاده از آسانسورها، کارهای روزانه زندگی را آسان‌تر می‌کند. یکی از عوامل کلیدی در عملکرد صحیح و ایمنی آسانسور، استفاده از روغن سیم بکسل مناسب است.

ویژگی‌های روغن سیم بکسل آسانسور

روغن سیم بکسل آسانسور نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح و ایمنی آسانسورها ایفا می‌کند. ویژگی‌های مهمی که باید در انتخاب این نوع روغن مد نظر داشته باشید عبارتند از:

ویسکوزیته مناسب

روغن باید دارای ویسکوزیته مناسبی باشد تا به درستی در داخل سیم بکسل جریان یابد و از سایش زیاد جلوگیری کند.

پایداری حرارتی

آسانسورها معمولاً در شرایط حرارتی مختلف عمل می‌کنند، بنابراین روغن باید پایداری حرارتی مناسبی داشته باشد.

مقاومت در برابر فشار

سیم بکسل آسانسور با فشار زیادی در حین حرکت مواجه می‌شود، بنابراین روغن باید مقاومت مناسبی در برابر این فشار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *