وبلاگ

انواع آبکاری پیچ و مهره

آبکاری پیچ و مهره
3/5 - (2 امتیاز)

آبکاری یک عمل بسیار موثر برای محافظت و طول عمر تجهیزات مختلف است که یکی از متداول‌ترین انواع آن، آبکاری پیچ و مهره می‌باشد. آبکاری پیچ و مهره سبب استحکام و طول عمر پیچ و مهره، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر آسیب‌های محیطی مختلف می‌شود. استانداردها و قواعد خاصی برای آبکاری پیچ و مهره وجود دارد که باید در هنگام آبکاری رعایت شود. اگر تمایل دارید با آبکاری پیچ و مهره در گروه صنعتی دیاپیچ بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید. ما در این مقاله تصمیم داریم به معرفی انواع روش آبکاری پیچ و مهره بپردازیم.

آبکاری چیست ؟

آبکاری یک فرآیند مهم و حیاتی در تولید پیچ و مهره‌های صنعتی است که هدف اصلی آن افزایش مقاومت و دوام این اجزا است. این فرآیند، به کمک تکنیک‌های مختلف، می‌تواند به ایجاد پوشش‌های محافظ بر روی پیچ و مهره‌ها کمک کند و از خوردگی، زنگ زدگی و فرسایش زودرس آن‌ها جلوگیری کند. در این مقاله، به بررسی برخی از نوع‌های آبکاری پیچ و مهره و مزایای استفاده از آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع آبکاری پیچ و مهره

روش‌های مختلفی برای آبکاری پیچ و مهره وجود دارد که این روش‌ها شامل پوشش داکرومات پیچ و مهره، پوشش گالوانیزه سرد و گرم، نیکل کروم، پوشش تفلون و آبکاری کادیوم می‌شود. این پوشش‌ها از نظر درجه سختی با هم متفاوت هستند و هر کدام دارای فرآیند خاصی می‌باشند.

انوع آبکاری پیچ و مهره

مقالات بیشتر: تست ظرفیت گردش

پوشش داکرومات پیچ و مهره

آبکاری داکرومات پیچ و مهره به دو شکل کرومات شفاف و کرومات زرد صورت می‌گیرد که کرومات زرد نسبت به کرومات شفاف مقاومت بیشتری دارد. در این نوع آبکاری، ابتدا لازم است که در حمام اسید یا با استفاده از محلول‌های الکلی سطح پیچ و مهره آماده پوشش‌دهی شود. در صورت وجود زائده‌های فیزیکی می‌توان از سنباده برای پاک کردن آن استفاده کرد.

مقالات بیشتر:   لیست قیمت پیچ و مهره فولادی (1403) ⭐️

این نوع آبکاری در واقع یک نوع پوشش بر پایه آب می‌باشد که طی آن پیچ و مهره درون حوضچه‌های روی و آلومینیوم قرار می‌گیرند تا سطح آن‌ها کاملا پوشش داده شود. پس از اینکه پیچ و مهره‌ها خشک شدند، برای از بین بردن زائده‌های اضافی، آن‌ها را در محفظه‌های سانتیریفیوژ قرار می‌دهند. پس از این مرحله، پیچ و مهره درون کوره با دمای 300 درجه قرار می‌گیرد تا لایه روی و آلومینیوم جذب پیچ و مهره شده و مقاومت آن افزایش پیدا کند.

مقالات بیشتر: پیچ و مهره صنعتی

قیمت پیچ و مهره داکرومات

داکرومات به عنوان یک پوشش سطحی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی شناخته می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که پیچ و مهره‌های داکرومات بتوانند در محیط‌های مرطوب و معرض عوامل جوی بکار روند.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت پیچ و مهره داکرومات
ابعاد و اندازه‌ها

اندازه و ابعاد پیچ و مهره‌ها بر قیمت آنها تأثیر دارد. پروژه‌ی خود را دقیقاً بسنجید و اندازه‌های مناسب را انتخاب کنید.

جنس

مواد مورد استفاده در ساخت پیچ و مهره نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارد. پیچ و مهره‌های داکرومات با جنس استیل معمولاً به عنوان گزینه‌ای با مقاومت بالا شناخته می‌شوند.

به عنوان یک فرد یا کارآفرینی که به دنبال اجرای پروژه‌های مختلفی هستید، انتخاب هوشمندانه پیچ و مهره داکرومات برای پروژه‌های خود بسیار مهم است. با انتخاب مهره و پیچ‌های داکرومات با کیفیت و با در نظر گرفتن نیازهای خود، می‌توانید از کیفیت و دوام پروژه‌های خود اطمینان حاصل کنید.

پوشش گالوانیزه سرد و گرم

آبکاری پیچ و مهره گالوانیزه گرم پیچ و مهره در درجه حرارت بالا صورت می‌گیرد. در این روش فولاد و سایر آلیاژهای سخت در دماهای 560 تا 630 درجه سانتیگراد درون محلول مذاب گالوانیزه قرار گرفته و به آن آغشته می‌شوند. در این حالت یک لایه مقاوم، سخت و نازک کل پیچ را می‌پوشاند. این نوع آبکاری به عنوان پوششی مقاوم توسط گروه صنعتی دیاپیچ عرضه و مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار می‌گیرد.

مقالات بیشتر:   خرید سیم بکسل ماشین (خودرویی) 1403

آبکاری گالوانیزه سرد پیچ و مهره نیز که به عنوان آبکاری الکترولیتی نیز نامیده می‌شود از طریق جریان الکتریسیته انجام می‌شود. این نوع آبکاری در صنایع مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع تولیدکننده ورق گالوانیزه اشاره کرد. بنابراین می‌توان این نوع پوشش را به عنوان یک روش آبکاری پیچ و مهره روی پیچ و مهره‌ها اعمال کرد و رنگ‌های مختلفی مانند رنگ زرد را روی آن‌ها اعمال کرد.

محصولات بیشتر: پیچ و مهره استیل

نحوه آبکاری پیچ و مهرهپوشش تفلون

پوشش تفلون پیچ و مهره یک روش آبکاری پیچ و مهره دیگر می‌باشد که در رنگ‎هایی مانند زرد، سبز، آبی، طوسی، مشکی و … اعمال می‌شود. از ویژگی‌های این نوع پوشش می‌توان به مقاومت آن در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت تا دمای 200 تا 350 درجه سانتیگراد، عایق الکتریکی، خاصیت ضد آب و ایستایی در برابر اسید، باز و نمک اشاره کرد.

مقالات بیشتر: تنش تسلیم پیچ و مهره

آبکاری کادیوم

آبکاری کادیوم پیچ و مهره یکی دیگر از روش آبکاری پیچ و مهره می‌باشد که سبب افزایش مقاومت فلزات و جلوگیری از ترد شدن آن‌ها می‌گردد. این نوع آبکاری به دو روش الکتروپلیتینگ و مکانیکی صورت می‌گیرد که روش مکانیکی از لحاظ اقتصادی بصرفه‌تر می‌باشد. در نتیجه آبکاری کادیوم 5 تا 25 میکرومتری، سطح پیچ و مهره را می‌پوشاند که همین سبب مقاومت پیچ و مهره‌ها در برابر خوردگی می‌شود. بنابراین در محیط‌هایی با خورندگی بالا، پیچ‌های آبکاری شده به روش کادیوم کاربرد زیادی دارند.

محصولات بیشتر: پیچ آلن

 آبکاری روغنی (Oil Coating)

در این نوع آبکاری، پیچ و مهره با یک لایه روغن که خاصیت ضد زنگی دارد، پوشانده می‌شود. این روش از قدیمی‌ترین روش‌های آبکاری است و به علت سادگی اجرا و هزینه‌ای کمتر، هنوز هم در برخی از صنایع استفاده می‌شود. اما معمولاً این نوع آبکاری تنها برای کاربردهای خاصی مثل پیچ‌ها و مهره‌های غیر صنعتی مناسب است.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره اسکلت فلزی (پیچ سازه ساختمان) قیمت آنلاین

آبکاری گرم (Hot-Dip Galvanizing)

در آبکاری گرم، پیچ و مهره‌ها به صورت کامل در حمامی از فلز ذوب شده، مانند روی یا روی سرب، غوطه‌ور می‌شوند. این فرآیند باعث ایجاد یک پوشش محافظ مقاوم بر روی سطح پیچ‌ها و مهره‌ها می‌شود که می‌تواند در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت کند. آبکاری گرم به خصوص در مواردی که پیچ‌ها در معرض تماس با رطوبت، آب یا شرایط محیطی سخت قرار دارند، استفاده می‌شود.

آبکاری الکتریکی (Electroplating)

آبکاری الکتریکی یا الکتروفورز، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های آبکاری است که با استفاده از جریان الکتریکی، یون‌های فلزی به سطح پیچ و مهره جذب می‌شوند و یک پوشش محافظ ایجاد می‌کنند. این روش به دلیل دقت بالا و قابلیت کنترل بر ضخامت پوشش، در صنایع پیچ و مهره‌سازی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

مزایای آبکاری پیچ و مهره

  1. افزایش مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی
  2. افزایش دوام و عمر مفید پیچ و مهره‌ها
  3. کاهش احتمال خرابی و لغزش در اتصالات
  4. ایجاد ظاهر زیبا و جذاب در پیچ و مهره‌ها
  5. حفظ کیفیت و کارایی اتصالات در شرایط مختلف محیطی

در نهایت، آبکاری پیچ و مهره‌ها به عنوان یکی از روش‌های مهم در بهبود کیفیت و عملکرد اتصالات صنعتی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از نوع مناسب آبکاری با توجه به شرایط کاربرد، می‌تواند به دوام و کارایی بهتر اتصالات کمک کند و همچنین از نقاط ضعف آن‌ها در برابر عوامل محیطی مختلف جلوگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *