وبلاگ

تست ظرفیت گردش پیچ چیست – استاندارد ASTM A325

تست ظرفیت گردش پیچ و مهره
Rate this post

گاهی شما در برخورد با پیچ و مهره‌ با اصطلاحی به نام تست ظرفیت گردش پیچ یا مهره بر می‌خورید. باید بگوییم اگر به هر نحوی چه به عنوان تولید کننده و چه مصرف کننده با پیچ و مهره‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات اتصال، سروکار دارید، باید ویژگی‌های آن را بشناسید. ویژگی‌های مختلف پیچ و مهره مانند استحکام، سختی، مقاومت به خوردگی، ظرفیت گردش و… از طریق تست‌های مختلفی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود مانند تست کشش، تست سختی، تست ضربه و…، مشخص می‌شوند. در واقع این تست‌ها در بخش کنترل کیفیت پس از تولید پیچ انجام می‌شود. مشخصات مشخص شده در این مرحله در قالب کاتالوگ پیچ و مهره به همراه آن به مراکز عرضه تحویل داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تست‌هایی که روی پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود، آزمایش ظرفیت گردش برای پیچ و مهره‌ها است. این آزمایش‌ها و نحوه و شرایط انجام آن‌ها را استانداردهای بین‌المللی تعریف می کنند. در این مقاله گروه صنعتی دیا پیچ شرایط و نحوه انجام تست ظرفیت گردش برای پیچ و مهره را بر حسب استاندارد ASTM A325 را آورده است.

مقالات بیشتر: پیچ لگ

تست ظرفیت گردش برای پیچ و مهره‌ ها چیست؟

تست ظرفیت گردش برای پپیچ و مهره از جمله مهم‌ترین تست‌هایی است که بر روی پیچ و مهره انجام می‌شود و نتیجه آن در کاربرد پیچ و مهره‌ها بسیار حائز اهمیت است. تست ظرفیت گردش را مجموعه‌های تولید کننده پس از تولید پیچ و مهره و در بخش کنترل کیفیت به همراه دیگر تست‌ها مانند سختی، ضربه، کشش و… بر روی پیچ و مهره انجام می‌دهند. هدف از انجام تست ظرفیت گردش در واقع مشخص شدن روانی مهره گالوانیزه است. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر توضیح دهیم، در واقع این تست مشخص می‌کند که آیا مهره بصورت کاملا روان و بدون مشکل و هرگونه گیری یا لرزش و ارتعاش زیاد بر روی پیچ در اتصال مورد نظر بسته می‌شود. این تست در کاربردهایی که اتصال یا همان پیچ و مهره تحت بارگزاری و نیروی زیاد است مانند صنایع سنگین، ساخت سازه‌های بزرگی مانند پل، ساختمان‌ها و برج‌ها، راه‌ها و… اهمیت بیشتری دارد. در ادامه این مقاله از سایت دیاپیچ طریقه انجام تست ظرفیت گردش را بررسی خواهیم کرد.

مقالات بیشتر:   صنایع پیچ و مهره شهر کرد

تست ظرفیت گردش پیچ و مهره چیستطریقه انجام تست ظرفیت گردش برای پیچ و مهره

انجام تست ظرفیت گردش پیچ و مهره در واقع قواعد و نکاتی دارد که توسط استانداردهای بین‌المللی تعیین می‌شود. یعنی برای معتبر بودن پاسخ تست باید مرحله به مرحله مطابق با استاندارد تعریف شده انجام شود. استانداردی که بطور معمول برای تست ظرفیت گردش استفاده می‌شود، استاندارد ASTM A325 است. در بخش  6.3.1   این استاندارد طریقه انجام تست ظرفیت گردش برای پیچ و مهره شرح داده شده است.

مقالات بیشتر: پیچ و مهره صنعتی

توجه داشته باشید مجموعه‌ای که قرار است روی آن تست ظرفیت گردش را انجام دهیم، باید شامل یک پیچ A325، یک مهره روغن‌کاری شده A563 و یک واشر F436 باشد که بر اساس استاندارد  F2329 یا B695 گالوانیزه شده‌اند. این مجموعه را بست می‌گویند.

نحوه تست ظرفیت گردش پیچ و مهرهمراحل اجرای تست ظرفیت گردش برای پیچ و مهره‌ها:

  • ابتدا طول پیچ را اندازه‌گیری کنید.
  • در یک کالیبراتور کششی پیچ را قرار داده و مهره و واشر راهم روی آن وارد کرده و یا نصب کنید. توجه کنید که قسمت خارجی پیچ با مهره حداکثر به اندازه 3 رزوه همسطح باشند. در این صورت سه تا پنج رزوه درگیر می‌شود.
  • مجموعه بست را با آچار با توجه به تنش‌هایی که در جدول زیر آورده شده‌اند، محکم کنید.
قطر پیچ (inch) 1/2 5/8 3/4 7/8 1 1 1/8 1 1/4 1 3/8 1 1/2
تنش اولیه (Kips) 1 2 3 4 5 6 7 9 10
  • پیچ، مهره و صفحه روی کالیبراتور را علامت گذاری کنید.
  • با استفاده از یک آچار که از قبل کالیبره شده، مجموعه بست را تا حداقل کششی که در جدول زیر آورده شده است، محکم کنید. سپس کشش و گشتاور را یادداشت کنید. دقت کنید که گشتاور باید با گردش مهره خوانده شود. گشتاوری که از این آزمایش به دست می‌آید نباید از حد T=.25 PD تجاوز کند. در این فرمول P برابر است با تنش برحسب پوند و D قطر پیچ بر حسب فوت است.
مقالات بیشتر:   پیچ و رولپلاک سرعت گیر - پیچ مخصوص سرعتگیر و استوانه ترافیکی
قطر پیچ (inch) 1/2 5/8 3/4 7/8 1 1 1/8 1 1/4 1 3/8 1 1/2
تنش (Kips) 12 19 28 39 51 56 71 85 103
  • پیچ را بیشتراز مقدار گردش ذکر شده در جدول زیر محکم کنید. این گردش از علامت گذاری اولیه در مرحله 4 اندازه گیری می‌شود.
طول پیچ ( از مرحله 1) چهار برابر قطر پیچ و یا کمتر بین 4 تا 8 برابر قطر پیچ بیشتر از 8 برابر قطر پیچ
مقدار گردش مورد نیاز 2/3 1 1 1/6
  • در پایان مرحله 6 کشش را یادداشت کنید. این کشش باید برابر و یا 1.15 برابر حداقل کششی باشد که در حین نصب استفاده شد. حداقل مقادیر مورد نیاز در جدول زیر آورده شده است.
قطر پیچ (inch) 1/2 5/8 3/4 7/8 1 1 1/8 1 1/4 1 3/8 1 1/2
تنش (Kips) 14 22 32 45 59 64 82 98 118
  • مهره را باز کنید. هیچ گونه شکست برشی رزوه، ترک برداشتن ویا شکست پیچشی نباید وجود داشته باشد. مهره باید هنگامی که با انگشتان خود آن را می‌چرخانید، روی رزوه‌های پیچ و مهره به موقعیتی که در طول آزمایش در آن قرار داشت بچرخد. نیازی به چرخاندن مهره روی تمام رزوه برای امتحان کردن آن نیست. اگر مهره با انگشتان شما روی رزوه پیچ نچرخید یعنی مهره خراب است.

مقالات بیشتر: رزوه پیچ و مهره

اگر در حین انجام تست ظرفیت گردش شرایط زیر پیش آید، این به منزله شکست و نا معتبر بودن نتایج تست است.

  • تجاوز از حداکثر گشتاور مجاز در مقایسه گشتاور/کشش.
  • عدم دستیابی به گردش مورد نیاز.
  • عدم دستیابی به کشش مورد نیاز در گردش مورد نیاز.
  • شکست رزوه.
مقالات بیشتر:   همه چیز درباره نیروی گشتاور پیچ و مهره - نحوه محاسبه و انواع آن

پیش آمدن هریک از موارد بالا در حین انجام تست به معنی شکست و نامعتبر بودن تست است. در این شرایط به پیمانکار یا شرکت‌ها اجازه داده می‌شود که پس از تمیز کردن و روغنکاری مجدد در صورت نیاز تست را دوباره تکرار کند.

یک دیدگاه در “تست ظرفیت گردش پیچ چیست – استاندارد ASTM A325

  1. نامیرا گفت:

    تست ظرفیت گردش یک کار تخصصی ه ک از هر کسی بر نمیاد ممنون بابت مواردی ک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *