وبلاگ

پیچ و مهره سوله سازی مخصوص اسکلت ساختمان (عمده و جزئی)

پیچ سوله سازی
5/5 - (1 امتیاز)

پیچ و مهره در هر صنعتی یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم کاربرد دارند. آن‌ها وظیفه ایجاد اتصالات موقت را بر عهده دارند. یکی از حوزه‌های کاربرد پیچ و مهره، اتصال سازه‌های مختلفی همچون سوله، فونداسیون ساختمان‌ها و برج‌ها، پل‌ها و… است. پیچ و مهره‌هایی که در این صنعت استفاده می‌شوند به عنوان پیچ و مهره سوله شناخته می‌شوند. منظور از پیچ و مهره سولهپیچ و مهره اسکلت ساختمان – نوع خاصی از پیچ و مهره نیست، بلکه مجموعه‌ای از پیچ و مهره‌ها است که برای ساخت سوله‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که پیچی که برای هر بخش از ساخت این سازه استفاده می‌شود، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، تنوع در پیچ و مهره نیاز است.

برای مشاهده موجودی محصولات و سفارشات پیج دیاپیچ در اینستاگرام به نشانی زیر را فالو کنید.

@diapich1

شما می‌توانید انواع پیچ و مهره سوله در ابعاد مختلف و از جنس متناسب با نیاز این کاربرد را از فروشگاه اینترنتی عرضه پیچ و مهره دیاپیچ خریداری کنید. در این مقاله پیچ و مهره‌هایی که در صنعت سوله سازی استفاده می‌شود را  از نظر مدل، جنس و خواص آن‌ها معرفی کرده‌ایم تا شما با شناخت آن‌ها بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

دفتر تهران

دفتر کرج

پیچ و مهره سوله سازی

پیچ پر مقاومت چیست؟

یکی از دسته‌بندی‌های مهمی که بر روی پیچ‌ها انجام می‌شود، تقسیم بندی آن‌ها از نظر استحکام یا گرید استحکامی است. در این دسته بندی پیچ  به سه نوع مقاومت معمولی (پایین)، مقاومت متوسط و پرمقاومت تقسیم بندی می‌شوند. پیچ پر مقاومت دارای بالاترین گرید استحکامی است. پیچ با مقاومت بالا اتصالی با استحکام بالاتر فراهم می‌کند و در برابر تنش‌ها و نیروهای اعمالی، دوام و ماندگاری بالاتری دارد. این گروه از پیچ شامل دو گرید 100، 120 و 140 هستند. پیچ با گرید 100 و 120 دارای کاربرد بیشتری است و گرید 140 تنها برای کاربردهای فوق سنگین استفاده می‌شود. زیرا به واسطه فرایند تولید سخت‌ و پرهزینه‌، دارای قیمت بالایی است.

محصولات بیشتر: پیچ و مهره استیل

ویژگی‌های پیچ با مقاومت بالا

همانطور که گفتیم پیچ‌های با گرید 100، 120 و 140 جز پیچ‌های با مقاومت بالا هستند. اما منظور از این اعداد چیست؟ پیچ با مقاومت بالا چه ویژگی‌هایی دارد؟ اعداد فوق نشان دهنده استحکام کششی نهایی پیچ هستند. هرچقدر این اعداد بزرگتر باشند به این معنی است که استحکام پیچ بالاتر است. گرید 100 دارای میانگین استحکام کششی نهایی معدل با 1000 مگا پاسکال است برای گرید 120 و 140 استحکام کششی به ترتیب معادل 1200 و 1400 مگا پاسکال است. استحکام پیچ متاثر از جنس یا ترکیب شیمیایی آن و فرایندهایی است که در حین تولید بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

مقالات بیشتر:   پیچ و مهره اصفهان - مشخصات و قیمت 1403

این استحکام کششی بالا سبب شده است که پیچ پرمقاومت اتصالی با استحکام قابل قبول ایجاد کند. پیچ‌های پر مقاومت دارای استحکام تسلیم و سختی قابل قبولی هم هستند. بنابراین می‌توان گفت که خواص مکانیکی عالی را ارائه می‌کنند. در بسیاری از کاربردها، به خصوص کاربردهای سنگین نیاز به پبچ‌هایی با خواص مکانیکی عالی هستیم تا اتصالی ایمن و مستحکم را فراهم کنند.

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

کاربرد پیچ پر مقاومت در صنایع مختلف

پیچ پر مقاومت به واسطه خواص مکانیکی مطلوبی که ارائه می‌کند، در کاربردهایی استفاده می‌شود که به استحکام و مقاومت بالایی نیاز است. این گرید از پیچ به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله کاربرد پیچ پرمقاومت در صنایع مختلف می‌توان به استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان سازی و برج سازی، ساخت سازه‌های فلزی، خودروسازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، ساخت ماشین آلات سنگین و…. اشاره کرد.

محصولات بیشتر: مهره استیل

تفاوت پیچ معمولی و پر مقاومت

تفاوت پیچ معمولی و پرمقاومت در استحکام و بطورکلی خواص مکانیکی است که این پیچ‌ها ارائه می‌کنند. پیچ معمولی استحکام‌ متوسطی و خواص مکانیکی معمولی دارد. اما پیچ پرمقاومت دارای استحکام بالا و خواص مکانیکی مطلوب است. اما این تفاوت در استحکام پیچ معمولی و پرمقاومت از چه چیزی ناشی می‌شود. خواص مکانیکی جز خواصی است که وابسته به ترکیب شیمیایی و فرایندهای تولید پیچ است. اثر عنصر کربن در ترکیب شیمیایی فولاد، تاثیر زیادی بر روی استحکام فولادها دارد. هرچقدر درصد کربن پیچ فولادی بالاتر باشد، پیچ استحکام بالاتری دارد. پیچ معمولی پیچی با درصد کربن پایین است ، درحالی که پیچ با استحکام بالا، درصد کربن بالایی دارد.

فرایندهای تولید هم در استحکام پیچ موثر هستند. به عنوان مثال فرایند عملیات حرارتی باعث بهبود ساختار پیچ فولادی و به دنبال آن بهبود خواص مکانیکی می‌شود. بنابراین بر روی پیچ پرمقاومت معمولا فرایند عملیات حرارتی دقیق و مهندسی شده انجام می‌شود.

محصولات بیشتر: مهره قفلی

پیچ و مهره سوله – اسکلت ساختمان

وقتی صحبت از پیچ و مهره سوله می‌شود، منظور یک نوع خاص پیچ و مهره نیست بلکه گروهی از پیچ و مهره‌هاست که در این صنعت استفاده می‌شوند. در قسمت‌های مختلف فونداسیون یا پیکربندی سوله یا دیگر سازه‌های مشابه، پیچ‌ و مهره‌هایی با ویژگی‌هایی با ویژگی‌های مناسب با آن قسمت استفاده می‌شوند. در ادامه به انواع پیچ و مهره‌ای که در ساخت سوله و دیگر سازه‌های فلزی استفاده می‌شوند، را معرفی می‌کنیم.

انواع پیچ و مهره سوله

در صنعت سوله سازی از بزرگترین صنایع است و سوله‌های ساخته شده در دیگر صنایع کاربرد دارند. فونداسیون یک سوله از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که توسط پیچ و مهره‌ها به یکدیگر متصل نیازهای آن بخش باشد. بنابراین در سوله سازی از مجموعه‌ای از انواع پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود.  تنوع پیچ و مهره سوله  شامل انواع پیچ و مهره از نظر هندسه و مدل، جنس و استحکام آن است. در ادامه انواع پیچ و مهره سوله را برای شما معرفی می‌کنیم.

انواع پیچ و مهره سوله از نظر هندسه و مدل

پیچ و مهره‌ها از نظر هندسه و مدل در انواع مختلفی طراحی شده‌اند. هر یک از این مدل‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود بوده و برای استفاده در کاربردی خاص مناسب هستند. مدل‌های مختلف پیچ و مهره سوله را که می‌توانید از فروشگاه اینترنتی دیا پیچ تهیه کنید را در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم.

پیچ استوانه

پیچ استوانه یا پیچ ماشینی پیچی با گل پیچ استوانه‌ای و البته با ضخامت کم است که در دو مدل چهارسو و دوسو است. پیچ استوانه از کاربردی‌ترین پیچ‌های صنعتی است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این پیچ استفاده در صنعت سوله سازی است. این پیچ در دو مدل دو سو و چهارسو موجود است. بعلاوه این پیچ را می‌توانید در سایز و جنس متناسب با نیاز کاربردتان تهیه کنید.

مقالات بیشتر:   تفاوت و مقایسه اتصالات پیچی و جوشی در صنعت ساختمان

پیچ شش گوش

پیچ شش گوش یا پیچ آچاری نوعی پیچ با سر شش گوش و بدنه رزوه شده است. این پیچ از پرکاربردترین پیچ‌ها در صنعت است. پیچ شش گوش جز پیچ‌های با انتهای مسطح است و به همراه آن‌ها از مهره‌ استفاده می‌شود. این پیچ استحکام بالایی را در اتصال فراهم می‌کند و در اتصالات سنگین استفاده می‌شود. این پیچ در سایزهای مختلف و جنس‌های متفاوتی به هدف مطابقت با نیازهای کاربرد شما، موجود است.

پیچ آلن

پیچ آلن از دیگر پیچ‌های پرکاربرد در صنعت سوله سازی است. پیچ آلن پیچ دارای سر استوانه‌ای و سوکت دار است. برای باز و بسته کردن پیچ آلن از کلید مخصوص آلن استفاده می‌شود که این کلید در داخل سوکت سر پیچ قرار گرفته و با چرخاندن آن، پیچ را باز و بسته می‌کند. این سر سوکتی و نحوه باز و بسته کردن سبب شده است، بتوان از پیچ آلن در جاهای تنگ و جاهایی که باز کردن پیچ با آچار و دیگر ابزار سخت است، استفاده می‌شود. پیچ آلن قابلیت ایجاد اتصالی با استحکام بالا را دارد.  پیچ آلن هم همانند سایر پیچ‌ها دارای سایزبندی است و از مواد مختلفی در ساخت آن استفاده می‌شود.

پیچ متری

پیچ متری یک میله رزوه شده است که برای اتصال بین دو بخش مختلف استفاده می شود و در واقع رابط بین دو بخش مختلف از یک سازه است. پیچ متری از پیچ‌هایی است که در صنعت سوله سازی و دیگر سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ متری همانطور که از اسمش پیداست، میله‌هایی با طول بلند هستند که آن‌ها را در سایز موردنظر مشتری برش می‌دهند. این پیچ در قطر و ابعاد رزوه مختلفی تولید می‌شود. همچنین می‌توانید پیچ متری را از آهن، گریدهای مختلف فولاد، استیل و پلاستیک، مطابق با نیاز کاربرد خود بخرید.

پیچ شیروانی

پیچ شیروانی از دیگر پیچ‌هایی است که در ساخت سوله استفاده می‌شود. این پیچ دارای سر شش گوش و شیاردار است و بدنه رزوه شده دارد. پیچ شیروانی جز پیچ‌های خودکار است و در دو مدل نوک تیز و سرمته‌ای موجود است. به همراه پیچ شیروانی از واشرهای پلاستیکی و فلزی استفاده می‌شود. بنابراین این پیچ قابلیت درزگیری بالایی دارد و معمولا در قسمت‌های سقف سوله که احتمال نشت آب و رطوبت وجود دارد، استفاده می‌شود.

مهره شش گوش

مهره شش گوش، مهره‌ای با هندسه شش گوش است که پرکاربرترین نوع مهره است. این مهره در کنار بسیاری از پیچ‌ها استفاده می‌شود و باعث محکم کردن پیچ در اتصال می‌شود. باید توجه کنید ابعاد و نوع رزوه مهره با رزوه پیچ همخوانی داشته باشد تا بتوان اتصالی درست ایجاد کرد. پرکاربردترین مهره‌های شش گوش، مهره‌های استیل و خشکه هستند. این مهره‌ها دارای سایزبندی هستند و باید آن را در سایز مناسب کاربرد خود تهیه کنید.

پیچ خشکه

منظور از پیچ خشکه پیچ  فولادی با درصد کربن متوسط است. پیچ خشکه پیچی با سر شش گوش یا آچاری است و بدنه رزوه شده دارد. به همراه پیچ خشکه معمولا از مهره‌های خشکه استفاده می‌شود. این نوع پیچ  پرکاربردترین نوع پیچ در صنایع مختلف از جمله صنعت سوله سازی است. پیچ  خشکه در گریدهای استحکامی مختلفی تولید می‌شوند. هرچقدر گرید استحکامی این مدل پیچ بالاتر باشد، یعنی استحکام بالاتری دارد و برای اتصالات سنگین استفاده می‌شود. در سوله سازی در بخش‌هایی که اتصال تحت بارگزاری است از گریدهای استحکامی بالا استفاده می‌شود.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره ضد زنگ در گریدهای مختلف

انواع پیچ و مهره سوله از نظر جنس

پیچ و مهره‌ها را از مواد مختلفی می‌سازند تا قابلیت استفاده در کاربردهای مختلف را داشته باشند. هر ماده‌ای دارای خواص خاص خود است و برای کاربرد و شرایطی خاص مناسب است. پرکاربردترین انواع پیچ و مهره سوله از نظر جنس سه نوع پیچ و مهره فولادی، گالوانیزه و استیل هستند.

پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی پر مصرف‌ترین پیچ و مهره است به خصوص در صنعت سوله سازی است. این پیچ و مهره دارای خواصی مطلوب است. در بیشتر کاربردهای عمومی که خواص مکانیکی نیاز اولیه کاربرد است، از این پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. فولادها با توجه به ترکیب شیمیایی که دارند، آلیاژ‌های مختلفی دارند که هر آلیاژ خواص خاص خود را دارد.

پیچ و مهره استیل

پیچ و مهره استیل، استینلس استیل و یا فولاد ضد زنگ نوعی پیچ و مهره با خواص مقاومت به خوردگی بالاست. استیل یکی از آلیاژهای فولاد با درصد کروم بالاست. این کروم بالا با تشکیل لایه اکسید کروم بر روی سطح پیچ و مهره، مقاومت به خوردگی بالایی را در این محصولات فراهم می‌کند. بنابراین در بخش‌هایی از سول مانند سقف و بخش‌های بیرونی آن که احتمال تماس با رطوبت وجود دارد، از این نوع پیچ و مهره استفاده می‌شود.

پیچ و مهره گالوانیزه

پیچ و مهره گالوانیزه نوعی پیچ و مهره آهنی یا فولادی با روکش گالوانیزه است. گالوانیزه کردن یکی از روش‌های پوشش دهی است که به دلیل بهبود خواصی همچون استحکام و مقاومت به خوردگی بر روی پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود. پیچ و مهره گالوانیزه از جمله پرکاربردترین نوع پیچ و مهره سوله است.

انواع پیچ و مهره از نظر استحکام کششی

استحکام حداکثر کششی استحکامی است در ناحیه تغییر شکل پلاستیک که قطعه قبل از شکست می‌تواند تحمل کند. این استحکام فاکتور مهمی در انتخاب پیچ و مهره‌هاست زیرا حد بارگزاری و اعمال نیرو به اتصالات را برای ما مشخص می‌کند. پیچ و مهره از نظر استحکام سوله به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

پیچ و مهره سوله با مقاومت معمولی

این نوع پیچ و مهره دارای استحکام معمولی و نسبتا پایین هستند. پیچ و مهره سوله معمولی شامل پیچ و مهره‌های با گرید استحکامی 40 و 50 هستند. این نوع پیچ و مهره برای مفاصل و اتصالاتی که تحت بارگزاری هستند، توصیه نمی‌شوند.

پیچ و مهره سوله با مقاومت متوسط

پیچ و مهره سوله با مقاومت متوسط همان پیچ و مهره‌های با گرید استحکامی 80 هستند. آن‌ها خواص مکانیکی یعنی استحکام قابل قبولی دارند و برای کاربردهای با بارگزاری معمولی استفاده می‌شوند.

پیچ و مهره سوله با مقاومت بالا

این پیچ و مهره‌ها، پیچ و مهره‌های با گرید 100 و 120 هستند. استحکامی که این نوع پیچ و مهره در اتصال فراهم می‌کنند، استحکام بالایی است. پیچ و مهره سوله با مقاومت بالا در قسمت‌های باربر سازه یعنی قسمت‌هایی که بخش اعظم بار سازه را به دوش می‌کشند، استفاده می‌شود.

خرید پیچ و مهره سوله از دیا پیچ

مجموعه صنعتی دیا پیچ عرضه کننده انواع پیچ و مهره سوله است. شما می‌توانید این نوع پیچ و مهره را از معتبرترین برندها در بالاترین کیفیت از این فروشگاه اینترنتی سفارش دهید. با مراجعه به سایت دیا پیچ نوع پیچ و مهره و همچنین سایز و جنس آن را انتخاب کنید و سفارش دهید. برای اطلاع از قیمت پیچ و مهره سوله و نحوه سفارش و یا دیگر اطلاعات در رابطه با این پیچ، با پشتیبانی سایت دیا پیچ تماس بگیرید. کارشناسان دیا شما را در انتخاب پیچ و مهره مناسب، راهنمایی خواهند کرد.

محصولات بیشتر: مهره چاکدار

وزن پیچ و مهره سوله سازی

در سایزبندی پیچ و مهره یکی از پارامترهای مهم، وزن پیچ یا مهره است. زیرا این پارامتر در تعیین کاربرد اتصال دهنده موثر است. در رابطه با سوله سازی به عنوان یک سازه پیش ساخته یا متحرک، وزن پیچ و مهره سوله سازی اهمیت بالایی دارد. وزن این نوع اتصال دهنده‌ها وابسته به سایز پیچ یا مهره است. البته این در یک نوع خاص از پیچ و مهره‌ها است. به عنوان مثال پیچ‌ آچاری با سایز بزرگتر، وزن بیشتری از پیچ آچاری با سایز کوچکتر دارد. پیچ‌های مختلف هم دارای وزن‌های متفاوتی هستند. به عنوان مثال  یک سایز مشخص از پیچ آلن وزن متفاوتی با پبچ آچاری در همان سایز دارد.

نتیجه گیری

پیچ و مهره‌ها در سوله‌سازی نقش بسیار مهمی دارند. آنها برای اتصال و تثبیت اجزای سازه‌ی سوله استفاده می‌شوند. پیچ‌ها معمولاً از جنس فلزی و مهره‌ها نیز برای تقویت اتصالات به کار می‌روند. این اجزا به طور متناسب با اندازه و وزن سوله و نیازهای ساختاری طراحی می‌شوند.

2 دیدگاه در “پیچ و مهره سوله سازی مخصوص اسکلت ساختمان (عمده و جزئی)

  1. نادرسلیمی گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتون فروش به صورت جزئی هم دارین ارسالی به شهرستان >

    1. moqeyse گفت:

      سلام بله با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *