وبلاگ

رزوه و گام رزوه – معرفی انواع دنده پیچ و مهره

رزوه پیچ و مهره
3.9/5 - (12 امتیاز)

پیچ و مهره‌ها از جمله ابزارآلاتی هستند که همه ما در زندگی روزمرا خود با آن‌ها سروکار داریم و در ساده‌ترین وسایل پیرامون ما مانند ظروف آشپزخانه گرفته تا یک صنایع پیشرفته مانند سفینه‌های فضایی، کاربرد دارند. این کاربرد بسیار گسترده پیچ و مهره سبب طراحی آن‌ها در مدل‌های مختلف و با ویژگی‌های متفاوت شده است. بنابراین  برای همه افراد چه مصرف کنندگان و چه تولید کنندگان لازم است ویژگی‌های پیچ و مهره‌ها را بشناسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیچ و مهره، رزوه پیچ و مهره است. پیچ و مهره‌ها در شکل‌های مختلفی رزوه می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاص مربوط به خود را دارند و برای کاربردی خاص مناسب هستند.

بعلاوه رزوه پیچ و مهره در سایزهای مختلفی طراحی می‌شوند. این تنوع در مدل و سایز رزوه به دلیل تنوع در کاربرد پیچ و مهره هاست. شما با شناخت ویژگی رزوه پیچ و مهره می‌توانید آن‌ها را مناسب با کاربرد موردنظر خود انتخاب کنید. گروه صنعتی دیا پیچ در این مقاله هر آنچه که نیاز است شما از رزوه پیچ و مهره بدانید را در اختیار شما قرار داده است.

جهت استعلام قیمت به روز و خرید پیچ و مهره از دیاپیچ با ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

02165422582

دفتر کرج

انواع رزوه پیچ و مهرهرزوه پیچ و مهره

رزوه پیچ و مهره به شیارهایی گفته می‌شود که به صورت مارپیچی روی بدنه پیچ و یا در داخل حفره مهره ایجاد می‌شود. تعریف علمی رزوه تفاوت شعاع خارجی و شعاع داخلی روی بدنه پیچ و درون حفره مهره، رزوه گفته میشود. رزوه‌ها در واقع حرکت دورانی پیچ و مهره را به حرکت خطی تبدیل می‌کنند و باعث درگیری اتصال شده و استحکام اتصال را به دنبال دارند.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره اهواز - فروش و ارسال فوری

انواع رزوه پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها کاربردی‌ترین ابزار صنعتی هستند که در ساده ترین تا پیشرفته‌ترین وسایل اطراف ما کاربرد دارند. این تنوع و گستردگی کاربرد پیچ و مهره‌ها سبب طراحی آن‌ها با ویژگی‌های مختلف شده است. یکی از ویژگی‌های پیچ و مهره‌ها که دارای تنوع زیادی است، رزوه پیچ و مهره است. پیچ و مهره در مدل‌های مختلفی رزوه می‌شوند. این کار توسط دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود. رزوه‌ها در چهار مدل مربعی، مثلثی، اره‌ای و ذوزنقه‌ای موجود هستند. هر مدل خصوصیات خاص خود را دارند و برای کاربردهای مخصوصی استفاده می‌شوند. بعلاوه رزوه‌ها از نظر سایز هم دارای تنوع هستند. آن‌ها در سه سایز ریز، درشت و استاندارد رزوه می‌شوند. هرچقدر رزوه ریزتر باشد، تعداد رزوه‌های روی سطح پیچ بیشتر است.

 علاوه بر این‌ها دو دسته‌بندی دیگر برای رزوه پیچ و مهره وجود دارد. این دو دسته بندی شامل چپ گرد و راست گرد بودن و همچنین درونی بودن و بیرونی بودن رزوه است‌.

استاندارد رزوه پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها در سراسر جهان بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. این کار به منظور تطبیق‌پذیری و مقایسه‌پذیری پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود. این استانداردها درباره‌ی مواد سازنده پیچ و مهره، فرایندهای تولید، ابعاد پیچ و مهره و همچنین ابعاد رزوه آن‌ها می‌شود. پرکاربردترین استانداردهای تعریف کننده رزوه پیچ و مهره از نظر نوع، سایز، چپ گرد و راست گرد بودن تعریف می‌کند، استانداردهای بین المللی din  و iso  هستند. این ویژگی‌ها در قالب جداولی طبقه بندی می‌شوند.

محصولات بیشتر: پیچ آلن

عمق رزوه پیچ و مهره

از دیگر ویژگی‌های پیچ و مهره که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، عمق رزوه پیچ و مهره است. عمق رزوه، عمق شیارهایی است که برروی پیچ و درون مهره ایجاد شده‌اند. عمق رزوه از جمله ویژگی‌های موثر در استحکام اتصال است. بطور کلی هرچقدر عمق رزوه بیشتر باشد، درگیری که در اتصال ایجاد می‌کن  بیشتر است و در نتیجه استحکام اتصال بالاتر است. بنابراین در کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی داریم و اتصال تحت نیرو و فشار بالایی است از پیچ و مهره‌های با عمق رزوه بالاتر استفاده کنید.

مقالات بیشتر:   معرفی و خرید انواع آچار آلن - استعلام قیمت

چپ گرد و راست گرد بودن پیچ و مهره

یکی دیگر از تقسیم بندی‌های پیچ و مهره چپ گرد و راست گرد بودن آن‌هاست. این ویژگی در هنگام باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها مفهوم پیدا می‌کند و در واقع به جهت باز و بسته کردن آن‌ها اشاره دارد. اگر هنگام بستن پیچ و مهره‌ها آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم، در اصطلاح گفته می‌شود که پیچ و مهره راست گرد هستند. اما اگر جهت بستن آن‌ها در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باشد، پیچ و مهره چپ گرد هستند. اکثر پیچ و مهره‌هایی که در بازار موجود هستند، راست گرد هستند. اما گاهی در برخی کاربردها نیاز است پیچ و مهره چپ گرد باشند. بنابراین انتخاب چپ گرد و راست گرد بودن پیچ و مهره مانند سایر ویژگی‌های آن وابسته به کاربرد است.

محصولات بیشتر: پیچ و مهره استیل

گام رزوه پیچ چیست

از دیگر مفاهیم مهم و کاربردی پیچ و مهره‌ها، گام رزوه آن‌هاست. منظور از گام رزوه فاصله بین دو شیار روی سطح مهره یا داخل حفره مهره است. این فاصله در واقعه فاصله یک دور چرخاندن پیچ و مهره است. هرچقدر گام رزوه کمتر باشد تعداد رزوه یا دنده در واحد سطح پیچ و مهره بیشتر است.

 رزوه درونی

از دسته‌بندی‌های دیگر پیچ و مهره بر اساس رزوه آن‌ها، درونی یا بیرونی بودن رزوه است. در واقع پیچ و مهره‌ها بطور کلی در دو دسته رزوه درونی و رزوه بیرونی موجود هستند. منظور از رزوه درونی یا داخلی همان مدل مادگی رزوه کردن پیچ و مهره است.

مقالات بیشتر:   لیست انواع پیچ گوشتی + به روزترین لیست قیمت 1403

رزوه بیرونی

یکی دیگر از انواع رزوه‌ها، رزوه بیرونی یا خارجی است. در این نوع رزوه، پیچ و مهره‌ها به صورت نری رزوه می‌شوند. هر نوع رزوه مناسب کاربردی خاص است.

کلام آخر

برای انتخاب پیچ و مهره مناسب توسط مصرف کنندگان و همچنین تولید پیچ و مهره با کیفیت توسط تولیدکنندگان، افرادی که چه بصورت تولید کننده چه بصورت مصرف کننده با پیچ و مهره‌ها سروکار دارند، باید شناخت کافی از آن‌ها داشته باشند و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی.های پیچ و مهره‌ها رزوه آن‌هاست. پیچ و مهره‌ها در مدل‌ها و سایزهای مختلف رزوه می‌شوند که هر نوع مناسب و پاسخگوی نیازهای کاربردی خاص است‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *