وبلاگ

+10 روش کاربردی باز کردن پیچ هرز شده، زنگ زده و شکسته شده

باز کردن پیچ هرز شده
3.4/5 - (76 امتیاز)

پیچ‌ و مهره‌ها با هدف ایجاد اتصالات در سازه‌ها و حوزه‌های مختلف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که کاربران در خرید و نصب پیچ و مهره خود دقت کافی را داشته باشند می‌توانند تا مدت‌های طولانی اتصالات مطمئن و محکمی را داشته باشند. با این حال گاهی اوقات افراد شاهد خرابی، هرز شدن، زنگ‌زدگی و شکستن پیچ می‌شوند که ناشی از بی‌احتیاطی در باز و بسته‌کردن و همچنین خرید جنس کم‌کیفیت است.

در صورتی که شما نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با نحوه در آوردن پیچ شکسته و باز کردن پیچ هرز آشنا شوید. چرا که قصد داریم شما همراهان همیشگی دیا پیچ را با راهکارهای رفع مشکل هرز شدن پیچ آگاه کنیم.

برای مشاهده موجودی محصولات و سفارشات پیج دیاپیچ در اینستاگرام به نشانی زیر را فالو کنید.

@diapich1

محصولات بیشتر: پیچ و مهره استیل

فهرست مطالب

رفه هرز شدن پیچ

علت هرز شدن پیچ چیست ؟

قبل از پرداختن به موضوع باز کردن پیچ قفل شده و هرز بهتر است، علت هرز شدن پیچ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. علت این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. از طرفی دیگر برای باز کردن پیچ خراب و هرزه شده به بهترین نحو توصیه می‌شود تا به علت آن پی برده شود. از جمله رایج‌ترین دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار وارده بر پیچ ناشی از بستن اشتباه آن، چرا که با این کار قطعه و بدنه پیچ یا مهره می‌تواند دچار مشکل یا خرابی شود. این مشکلات می‌توانند به صورت هرز شدن رزوه‌ها یا گل پیچ، کنده شدن گل پیچ، له شدن، ترک برداشتن یا شکستن بدنه، دفرمه شدن آن و غیره باشد.
  • خرید پیچ و مهره با جنس و ابعاد نامتناسب با شرایط کاری.
  • استفاده از پیچ‌های بدون پوشش در محیط‌های مستعد به زنگ‌زدگی یا خوردگی
  • لرزش‌های شدید در سازه
  • سفت نبستن پیچ و مهره حین برقراری اتصالات
  • عدم استفاده از ابزارهای مورد نیاز از قبیل آچار و پیچ‌گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها
  • خرید جنس بی‌کیفیت از شرکت‌های نامعتبر

با در نظر داشتن و رعایت موارد گفته شده در بالا می‌توان سال‌های طولانی اتصالی محکم و قابل اعتماد حاصل از به کار گیری پیچ و مهره داشت.

محصولات: پیچ سرمته ای

باز کردن پیچ هرز

اگر دچار هرزه شدن، زنگ زدگی، شکستگی و یا مشکلاتی از این قبیل در اتصالات پیچ و مهره خود شده‌اید نیازی به نگرانی نیست. چرا که با چند راهکار ساده می‌توان اقدام به رفع زنگ زدگی پیچ و مهره یا باز کردن پیچ‌هایی با مشکلات مذکور کرد. البته نباید فراموش کرد که قبل از اینکه وارد چنین مرحله‌ای از کار شوید بهتر است از وقوع این اتفاق‌های جلوگیری کرد. چرا که تعویض و بازکردن پیچ هرز می‌تواند از لحاظ زمانی و اقتصادی شما را  دچار مشکل کند.

باز کردن پیچ زنگ زده شده

روش های باز کردن پیچ هرز شده

همان طور که گفته شد با برخی راهکارهای کلیدی می‌توان باز کردن و بستن پیچ هرز را انجام داد. در زیر به چند مورد از روش‌های موثر و آسان برای این منظور پرداخته‌ایم:

چگونه پیچ هرز را باز کنیم؟ پیچ های هرز شده، چالشی برای هر فردی هستند که با ابزار سر و کار دارد. 

  • استفاده از کش پول

 با قرار دادن کش پول دور سطح پیچ و بالا کشیدن پیچ همزمان با باز کردن آن به کمک پیچ گوشتی

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

  • استفاده از چسب قوی

این روش در صورتی که سطح پیچ گشاد شده باشد توصیه می‌شود. به این صورت که چسب را درون سطح پیچ ریخته و پیچ گوشتی را بر روی آن بگذارید و محکم به سمت بیرون بکشید.

محصولات بیشتر: پیچ خودکار

  • استفاده از یک تکه لاتکس

یک تکه لاتکس مانند بادکنک می‌تواند به عنوان پیچ هرز باز کن عمل کند. به این صورت که در پیچ‌های ریز هرزه شده لاتکس را سر پیچ گوشتی قرار داده و اقدام به چرخاندن آن کنید.

محصولات: پیچ آلن

  • استفاده از مایع ضد رسوب یا سرکه

از آنجایی که زنگ‌زدگی یکی از مشکلات شایع در پیچ‌ها و مهره‌ها است سوال چگونه مهره زنگ زده را باز کنیم نیز بیشتر ذهن افراد را درگیر می‌کند. استفاده از مایع ضد رسوب یا سرکه تا حد زیادی می‌تواند زنگ زدگی را از بین برده و در باز کردن این قبیل از پیچ‌ها کمک بکند.

  • استفاده از سوهان

در مواردی که به طور کلی سرپیچ خورده شده باشد استفاده از سوهان توصیه می‌شود. به این صورت که گل پیچ را به شکل مربع در آورده و با انبر پیچ را بیرون بکشید.

مقالات بیشتر:   همه چیز درباره بازرسی چشمی پیچ و مهره

استفاده از دریل مته‌ای

  • استفاده از دریل مته‌ای

به این صورت که باید سطح پیچ توسط دریل تراشیده شود و سپس قسمت باقی مانده آن (میخ پرچ) بیرون کشیده شود.

محصولات بیشتر: مهره چاکنت

  • باز کردن پیچ زنگ زدهگرم و سرد کردن پیچ

استفاده از فندک باعث گرم (منبسط شدن) پیچ زنگ زده می‌شود. سپس با تکرار این کار متوجه لق شدن پیچ در جای خود شده و می‌توانید آن را بیرون بکشید.

  • استفاده از آچار لوله گیر (آچار شلاقی)

از دیرباز استفاده از آچار لوله گیر یا آچار شلاقی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره به خصوص پیچ و مهره‌های شش گوش مرسوم است. دهانه این ابزار قابل باز و بسته کردن است و قابلیت تنظیم بر روی پیچ و مهره با سایزهای مختلف را دارد. برای باز کردن پیچ هرز شده توسط آچار لوله گیر، دهانه آچار بر روی پیچ قرار گرفته و سپس دهانه را روی پیچ بسته و محکم می‌کنیم. با چرخاندن آچار و اعمال نیروی مکانیکی پیچ هرز شده باز می‌شود.

  • باز کردن پیچ با بکس برقی

بکس برقی یا آچار بکس برقی نوعی از ابزارآلات است که برای باز و بسته کردن پیچ‌های شش گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بکس برقی از جمله بهترین ابزار برای باز کردن پیچ هرز شده است. این ابزار دارای قدرت زیادی است که از منبع الکتریکی آن، نشات می‌گیرد. قدرت بالای بکس برقی پیچ‌ها را در زمان بسیار کوتاهی باز و بسته می‌کند و برای باز کردن پیچ‌های بسیار سفت و یا پیچ‌هایی که در اصطلاح گیر کرده‌اند، گزینه مناسبی است.

محصولات بیشتر: سیم بکسل آسانسور

  • باز کردن پیچ با اره آهن بری

یکی دیگر از روش‌های پیچ هرز شده، استفاده از اره آهن بری است. در این روش به کمک اره بر روی سر یا گل پیچ هرز شده، شیارهای جدیدی ایجاد می‌کنیم. با ایجاد شیارهای جدید بر روی پیچ، با استفاده از پیچ گوشتی مناسب، به راحتی می‌توان پیچ را باز کرد. دقت داشته باشید که شیار جدید باید در جهت و زاویه مناسب ایجاد شود.

اره آهن بری

  • باز کردن پیچ با اهرم

گاهی شرایط قرار گرفتن پیچ در کاربرد به گونه‌ای است که نمی‌توان از آچار برای باز کردن آن استفاده کرد. در واقع یا دسته آچار بسیار کوتاه است و فضای کافی هم در اختیار نیست. از این رو از یک اهرم به عنوان کمکی استفاده می‌شود. این اهرم معمولا یک لوله یا میله بلند است که در انتهای آچار قرار گرفته و به باز کردن پیچ کمک می‌کند. این اهرم باعث اعمال نیرو و گشتاور بیشتری هم می‌شود و پیچ‌های بسیار سفت شده را هم باز می‌کند.

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

  • استفاده از پیچ هرز بازکن

یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها استفاده از پیچ هرز باز کن است. این وسیله مته‌ای با تراشیدن سطح پیچ در بیرون کشیدن آسان بدنه پیچ هرز کمک بسیاری می‌کند.

پیچ هرز بازکن

  • استفاده از ابزار چرخشی

اگر هیچ یک از تکنیک های بالا کار نمی کند، استفاده از ابزار چرخشی گزینه دیگری است. به طور ایمن یک دیسک برش نازک را به ابزار چرخشی خود بچسبانید و شروع به بریدن یک شکاف نازک از پیچ هرزشده کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی عمیق است که یک پیچ گوشتی سر صاف را در خود جای دهد، اما به اندازه کافی نازک است که پیچ گوشتی به اندازه کافی برای گرفتن داشته باشد.

اگر پیچ گوشتی شما مناسب نیست، ممکن است لازم باشد برش را بزرگتر کنید، اما فقط برش های کوچک ایجاد کنید. اگر مقدار زیادی از پیچ را قطع کنید، پیچ گوشتی نمی گیرد و نمی توانید پیچ ​​را بچرخانید. ابزار چرخشی می تواند براده های فلزی شل را در اطراف دستگاه پخش کند، بنابراین مطمئن شوید که از عینک ایمنی خود استفاده می کنید.

استفاده از ابزار چرخشی

چگونه پیچ‌های ستاره‌ای را باز کنیم؟

پیچ ستاره‌ای یکی از انواع پیچ‌های آلن است که دارای سوکت ستاره‌ای شکل است. نحوه باز و بسته کردن پیچ‌های آلن با دیگر انواع پیچ‌های معمولی متفاوت است.

برای بستن و یاز کردن این نوع پیچ از آچار مخصوصی به نام چار آلن یا کلید آلن استفاده می‌شود. کلید آلن در داخل سوکت روی سر پیچ قرار گرفته و با چرخاندن پیچ، آن را باز و بسته می‌کند. برای پیچ آلن ستاره‌ای هم از آچار آلن مناسب با هندسه ستاره‌ای استفاده می‌کنیم.آچار ستاره‌ای درون سوکت ستاره‌ای شکل پیچ قرار گرفته و آن را باز و بسته می‌کند. باید دقت کنید که سایز آچار و پیچ باید با یکدیگر تناسب داشته باشد.

محصولات بیشتر: بست شلنگ

پیچ زنگ زده سینک ظرفشویی

پیچ زنگ زده سینک ظرفشویی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خوردگی پیچ، عدم جا به جا بودن پیچ با مته‌گیری، یا کم بودن فشار زاویه‌دار بودن پیچ، زنگ زدگی و یا خوردگی مهره یا پیچ و… باشد.
برای رفع این مشکل، ابتدا باید پیچ زنگ زده را با استفاده از یک گیره یا دستگاه گره‌گیری محکم کنید. اگر پیچ خورده یا خراب شده است، باید آن را با یک پیچ جدید جایگزین کنید.
همچنین، بررسی کنید که آیا پیچ به درستی جا به جا شده است و برای جلوگیری از خرابی آینده، مطمئن شوید که پیچ به درستی نصب شده و نیازی به جابجایی آن نیست.
اگر با این روش‌ها مشکل شما حل نشد، بهتر است یک تعمیرکار حرفه‌ای را جهت بررسی و تعمیر سینک ظرفشویی خود مشغول کنید.

مقالات بیشتر:   خرید پیچ و مهره صنعتی - استعلام قیمت

محصولات بیشتر: مهره استیل

پیچ زنگ زده سینک ظرفشوییچگونه پیچ آلن را باز کنیم؟

برای باز کردن پیچ آلن هرز شده باید از آچار مخصوصی به نام آچار آلن استفاده کرد. پیچ آلن نوعی پیچ است که بر روی سر یا گل آن یک سوکت با هندسه‌های مختلف راحی شده است. رایج‌ترین نوع پیچ آلن، پیچ با سوکت شش ضلعی است. نحوه باز کردن پیچ آلن با آچار آلن به این صورت است که آچاری متناسب با سایز و هندسه پیچ مورد نظر درون سوکت روی گل پیچ قرار گرفته و با چرخاندن پیچ هرز شده در جهت مناسب، آن را باز می‌کند. از پیچ‌های آلن معمولا برای کاربردهایی که فضای کافی برای باز و بسته کردن پیچ با آچارهای معمولی نیست و از طرفی نیاز به استحکام بالایی داریم، استفاده می‌شود.

جهت باز شدن پیچ آلن

جهت پیچ آلن جهت سفت شدن در جهت عقربه های ساعت و جهت باز شدن در خلاف جهت عقربه های ساعت می باشد.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره پلاستیکی

چگونه مهره هرز شده را باز کنیم ؟

سوال دیگری که ذهن افراد را درگیر می‌کند چگونگی باز کردن مهره هرز شده است. برای حل این مشکل نیز می‌توان روش‌های پیشنهادی برای باز کردن پیچ هرز شده را به کار برد. به عنوان مثال قبل از هر چیزی بهتر است نسبت به رفع زنگ‌زدگی مهره به کمک سرکه یا موادی از این قبیل اقدام کرد. سپس به کمک وسیله‌هایی مثل انبر، حرارت و … مهره را باز کرد.

محصولات: رول بولت

باز کردن پیچ شکسته چگونه است ؟

گاهی اوقات به دلیل فشار بیش از حد و یا بستن نادرست پیچ و مهره فولادی می‌توان شاهد شکستگی یا بریدگی از انواع پیچ‌ها حین برقراری اتصالات شد. اما اینکه چگونه پیچ بریده را باز کنیم سوالی است که در این شرایط ایجاد می‌شود. برای این منظور می‌توان از دریل، انبر دست، چسب و مواردی از این قبیل استفاده کرد. همچنین روش‌های نام برده در بالا برای باز کردن پیچ‌های هرزه نیز می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

پیچ آسیب دیده را باز کنید

برای باز کردن پیچ آسیب دیده، باید از پیچ گیر استفاده کنید. پیچ گیر ابزاری است که برای برداشتن پیچ های آسیب دیده یا کنده شده طراحی شده است. برای استفاده از پیچ گیر باید سوراخی در مرکز پیچ آسیب دیده دریل کنید. هنگامی که سوراخ سوراخ شد، می توانید پیچ گیر را داخل سوراخ قرار دهید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ را جدا کنید.

نحوه باز کردن پیچ های گیر کرده

از پیچ گوشتی با سر بزرگتر استفاده کنید: اگر پیچ به دلیل چسبندگی محکم گیر کرده است، سعی کنید از پیچ گوشتی با سر بزرگتر استفاده کنید. این به شما اهرم بیشتری می دهد و ممکن است به شل کردن پیچ کمک کند.

استفاده از پیچ گیر: اگر پیچ همچنان گیر کرده است، سعی کنید از پیچ گیر استفاده کنید. این ابزار طوری طراحی شده است که سر پیچ را گرفته و به شما امکان می دهد آن را در جهت مخالف بچرخانید

محصولات بیشتر: پیچ ورق فلز

ترفند برداشتن پیچ شکسته

ترفند برای برداشتن پیچ شکسته استفاده از پیچ گیر است. پیچ گیر ابزاری است که برای برداشتن پیچ های شکسته طراحی شده است. این کار با سوراخ کردن پیچ شکسته و سپس استفاده از یک رزوه معکوس برای باز کردن آن کار می کند. مهم است که مطمئن شوید که مته هم اندازه پیچ باشد تا به مواد اطراف آسیب نرساند.

روغن ترمز برای پیچ و مهره های زنگ زده

روغن ترمز برای جدا کردن پیچ های زنگ زده توصیه نمی شود. در عوض، از روغن نافذی مانند WD-40 یا PB Blaster استفاده کنید. این محصولات برای نفوذ و شل کردن پیچ های خورده یا زنگ زده طراحی شده اند.

محصولات بیشتر: مهره چاکدار

باز کردن پیچ سفت

اگر در باز کردن پیچ سفت و یا مهره های سفت مشکل دارید، می توانید چند روش مختلف را امتحان کنید. ابتدا، می‌توانید از روان‌کننده‌ای مانند WD-40 یا روغن نافذ برای کمک به شل کردن پیچ استفاده کنید. همچنین می توانید از پیچ گوشتی با سر بزرگتر استفاده کنید، زیرا این کار به شما اهرم بیشتری می دهد. علاوه بر این، می‌توانید از پیچ‌گیر استفاده کنید، ابزاری که برای گرفتن و برداشتن پیچ‌های سرسخت طراحی شده است.

چگونه پیچ هرز را ببندیم؟

بستن پیچ و مهره هرز می‌تواند یک فرآیند نسبتاً ساده باشد، اما نیاز به دقت دارد. در ادامه توضیحاتی درباره چگونگی بستن پیچ و مهره هرز ارائه شده است:

  1. بررسی وضعیت پیچ و مهره:

   ابتدا باید وضعیت پیچ و مهره هرز را دقیقاً بررسی کنید. مطمئن شوید که آنها خراب نشده و قابل استفاده هستند.

  1. شستشو و تمیزکاری:

   پیشنهاد می‌شود پیش از بستن پیچ و مهره، آنها را کاملاً تمیز کنید. از قطعه‌کشی و یا مواد شستشوی مناسب استفاده کنید.

  1. قرار دادن پیچ و مهره در مکان مورد نظر:
مقالات بیشتر:   پیچ و مهره سوله سازی مخصوص اسکلت ساختمان (عمده و جزئی)

   پیچ و مهره را در مکان مورد نظر بگذارید. ممکن است نیاز به یک دستگاه تنظیم پیچ (مانند گوشتی‌کوب) داشته باشید.

  1. تنظیم فشار مناسب:

   حالا به دقت فشار را روی پیچ و مهره اعمال کنید. توجه داشته باشید که نباید فشار اضافی اعمال کنید تا پیچ و مهره دچار خرابی نشوند.

  1. بررسی و تست:

   بعد از بستن پیچ و مهره، اتصال را مجدداً بررسی کنید. مطمئن شوید که همه چیز به درستی قرار گرفته است و هیچ چیز گشاده نمانده.

  1.  به حالت نهایی قرار دادن:

   در صورت نیاز، پیچ و مهره را به حالت نهایی قرار دهید و هر چیز را به مکان خود برگردانید.

  1. برای اطمینان بیشتر:

   در موارد مهم، بهتر است از یک دستگاه تنظیم فشار (تورک ورنچ) استفاده کنید تا بتوانید فشار را به دقت کنترل کنید.

با رعایت این مراحل و استفاده از ابزار مناسب، می‌توانید پیچ و مهره هرز را به درستی ببندید. همچنین، توصیه می‌شود هرگز فشار اضافی به پیچ و مهره وارد نکنید تا از خراب شدن آنها جلوگیری کنید.

ترمیم جای پیچ گشاد شده

6 دیدگاه در “+10 روش کاربردی باز کردن پیچ هرز شده، زنگ زده و شکسته شده

  1. ناصرانی گفت:

    با بکس برفی عالی بود به کار اومد

  2. Mehdi گفت:

    Mehdi گفته: دیدگاه شما در انتظار تایید است.
    سلام،پیچی که در داخل لوازم خانگی مثل قاب تلویزیون چطوری باید خارج کنیم.هیچ کدام از این روش ها بهش جواب نمیده چون هم پیچ در عمق 2 سانتی متری هست و در دسترس نیست.فکر میکنم یا جای پیچ شکسته یا پیچ رد کرده،هرچه پیچ را به هر طرف میچرخونم آزاد هست و خارج نمیشود،راه کاری برای این مشکل دارین‌؟

    1. ابراهیم گفت:

      سلام. یه ماده جدیدی هست هست به اسم آچار شیمیایی مایع، ساخت شرکت نانو مواد خاکستری، گوگل سرچش کن عالیه. مخصوص باز کردن پیچ های قفل شده و جام کردس. معجزه میزنه اصن

    2. سجاد گفت:

      سلام بنظرم با یک مته ریز با دریل کامل با احتیاط سوراخ کنید خود پیچ رو

  3. رضا گفت:

    سر پیچ ساییده شده بود به روشی که گفته بودین با اره آهن بر یه خط عمیق روش انداختم و با پیچ گوشتی تخت باز شد. ممنون

  4. Amir گفت:

    سلام دوس عزیز ، از پیچ گوشتی با سری آهنربایی استفاده کن یا ، یک تکه آهنربا ب پیچ گوشتی بچسبون و پیچ رو آروم ب طرف بیرون بکش امیدوارم بدردت خورده باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *