وبلاگ

مهم ترین دلایل شل شدن و باز شدن پیچ بر اثر لرزش + روش های جلوگیری

باز شدن پیچ بر اثر لرزش
2.2/5 - (6 امتیاز)

شل شدن پیچ در اثر لرزش یک مشکل رایج در سیستم های مکانیکی است. لرزش می تواند باعث شود پیچ ها به آرامی در طول زمان باز شوند و منجر به خطرات احتمالی ایمنی، کاهش راندمان و حتی خرابی قطعات شود.

راه های مختلفی برای جلوگیری از شل شدن پیچ در اثر لرزش وجود دارد. یک روش استفاده از مکانیسم های قفل کننده مانند واشر قفلی، مهره های نایلونی یا ترکیبات قفل کننده نخ است. این روش ها به ایجاد اصطکاک بین پیچ و سطح جفت کمک می کند که می تواند به جلوگیری از عقب افتادن پیچ در اثر لرزش کمک کند.

پیچ‌ها و مهره‌ها یکی از روش‌های اتصالات موقتی می‌باشد که با استفاده از این روش اتصالاتی می‌توانید یک یا چند قطعه و یا وسایل مختلف و متفاوتی را به هم متصل کنید. پیچ و مهره‌ها آن قدر پرکاربرد می‌باشند که عملا در ساخت طیف وسیعی از تجهیزات و طیف وسیعی از وسایل مورد استفاده عموم مردم قرار میگیرد. علاوه موارد ذکر شده در جمله‌ی قبل در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو سازی، صنعت کشتی سازی، صنعت نفت، کشاورزی و برق بیشترین استفاده از پیچ و مهره را دارند.

برای مشاهده موجودی محصولات و سفارشات پیج دیاپیچ در اینستاگرام به نشانی زیر را فالو کنید.

@diapich1

علت باز شدن پیچ بر اثر لرزش

در سایت دیاپیچ برای شما همراهان عزیز درباره‌ی دلیل باز شدن پیچ براثر لرزش صحبت خواهیم کرد. باز شدن پیچ و مهره در اثر لرزش و یا اعمال بارهای دینامیک جزو یکی از بزرگترین مشکلات و نقایص بزرگ اتصالاتی می‌باشد که با پیچ و مهره اتفاق میافتد در واقع گفتنی است که یکی از عمده ترین علت شل شدن پیچ بر اثر لرزش می باشد.

در ادامه برای شما درباره علت شل شدن پیچ بر اثر لرزش صحبت خواهیم کرد.

محصولات بیشتر: پیچ خودکار

یکی از عادت‌های این مورد آن است که استفاده از پیچ ها و مهره، اصطحکاک ایستایی بین سطح های تماس بین پیچ و مهره می باشد گفتنی است که این مشکل در اتصالات جوشی اتفاق نمی افتاد زیرا این اتصال از نوع چسبندگی مولکولی می باشد و همین چسبندگی مولکولی سبب اتصالی به صورت پیوسته می‌باشد.

مقالات بیشتر:   قیمت انواع پیچ و مهره صنایع دریایی و کشتی سازی

جهت اطلاع از قیمت و خرید پیچ و مهره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

02165422582

دفتر کرج

مطالب بیشتر: پیچ چپ گرد و راست گرد چیست؟

جلوگیری از باز شدن پیچ و مهره بر اثر لرزش

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما اتفاق بیافتد این است که چگونه مانع باز شدن پیچ و مهره شویم و یا چگونه از باز شدن پیچ و مهره جلوگیری کنیم؟ یکی از اصلی ترین دلایل باز شدن پیچ ها و مهره ها لرزش و ارتعاشی است که بین پیچ و مهره صورت می گیرد. در واقع گفتنی است که لرزش و ارتعاش بین پیچ و مهره یکی از معایب استفاده از این مورد در اتصالات می باشد.

برای مثال پمپی را تصور کنید که از پیچ و مهره برای اتصالات استفاده کرده است و‌ پیچ های استفاده شده در این اتصالات همواره و به صورت دائم در حال ارتعاش و لرزش می‌باشند که همین امر یکی از دلایلی می‌باشد که از پیچ و مهره استفاده نشود.

محصولات بیشتر: سیم بکسل آسانسور

پیشگیری از باز شدن پیچ بر اثر لرزش

یکی از مدرن ترین روش های امروزی که برای جلوگیری از باز شدن و شل شدن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از خاصیت و قابلیت تنش واشر ها می باشد به صورتی که دو واشر دندانه دار به صورت استاندارد روی هم قرار می گیرند .

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

یکی دیگر از راه کارها و روش های جلوگیری از باز شدن و شل شدن پیچ ها و مهره ها استفاده از چسب های مخصوص این کار می باشد. در اصل این چسب های مخصوص به منظور تضمینی برای اتصال و جلوگیری از شل شدگی پیچ ها و مهره ها در اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد.

مقالات بیشتر:   تست ضربه چارپی پیچ و مهره چیست - استاندارد iso 148

مطالب بیشتر: پیچ و مهره خودرویی

دستگاه های مکانیکی زیر را در نظر بگیرید. اگر می‌پرسید چگونه از شل شدن مهره ها جلوگیری کنید، پاسخ اغلب این است که مهره های مختلف را امتحان کنید.

چسب‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را روی رزوه‌های بست‌ها قرار داد، اما زمانی که نیاز به جدا کردن و باز کردن پیچ و مهره دارید، مشکل ساز می‌شوند. و سپس، با افزایش اصطکاک بین رزوه ها با استفاده از چسب، پیش بارگیری را که می توان در یک سطح گشتاور خاص به دست آورد را نیز کاهش داد.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که پیچ با مشخصات گشتاور صحیح سفت شده است، زیرا سفت شدن بیش از حد یا کم سفت شدن هر دو می تواند به شل شدن پیچ به دلیل لرزش کمک کند. بازرسی و نگهداری منظم می تواند به شناسایی و رفع پیچ های شل شده قبل از تبدیل شدن به یک خطر ایمنی کمک کند.

چگونه از شل شدن پیچ و مهره ها جلوگیری کنیم؟

علاوه بر اثرات ارتعاش، پیچ ها به دلیل عدم اصطکاک کافی با سطح جفت شدن آن می توانند شل شوند. نحوه جلوگیری از شل شدن پیچ ها یک سوال رایج است، اما مهم است که ابتدا بفهمیم چرا این اتفاق می افتد. پیچ ها فرسوده می شوند و الگوی رزوه مخالف خود را از دست می دهند. بنابراین، دیگر اصطکاک کافی وجود ندارد و پیچ ها همچنان شل می شوند.

استفاده از پیچ های بلندتر می تواند در این موارد کمک کند، زیرا رزوه های بیشتری نسبت به پیچ های کوتاه دارند. یا از پیچ هایی با قطر ضخیم تر استفاده کنید.

برای جلوگیری از شل شدن پیچ ها در اثر لرزش، می توانید از واشر استفاده کنید. بسته به کاربرد، می توانید پیچ ​​هایی را نیز در نظر بگیرید که برای مقاومت در برابر لرزش ها طراحی شده اند. اگر نایلون برای کاربرد شما مناسب است، یک ماده عالی برای مقاومت در برابر لرزش است. نمونه های زیر نیز سبک وزن هستند، عایق و مقاومت در برابر خوردگی عالی را ارائه می دهند و جایگزین خوبی برای پیچ های فلزی هستند. گاهی اوقات نحوه جلوگیری از شل شدن پیچ به خود پیچ ​​مربوط می شود.

مقالات بیشتر:   تفاوت و مقایسه اتصالات پیچی و جوشی در صنعت ساختمان

پیچ های شل را سفت کنید

ممکن است در ابتدا پیچ ها هرگز به درستی سفت نشده باشند، به این معنی که اتصال فاقد نیروی گیره است. این می‌تواند منجر به لغزش قسمت‌ها شود که فشار برشی غیرضروری را روی پیچ وارد می‌کند که می‌تواند آن را بشکند. امیدواریم فرآیند کنترل کیفیت شما پس از مونتاژ برنامه شما کیفیت سفت شدن را بررسی کند و هر گونه مشکلی اصلاح شود.

حواستان به دما باشد

نحوه جلوگیری از شل شدن پیچ یا پیچ، شامل عوامل زیادی است که یکی از آنها انبساط حرارتی دیفرانسیل است. مواد پیچ ​​و اتصال را در نظر بگیرید. اگر آنها متفاوت باشند، تغییرات دمایی قابل توجه – چه ریشه در محیط یا فرآیندهای صنعتی داشته باشد – می تواند باعث انبساط و جمع شدن سریع بست شود که می تواند پیچ ​​یا پیچ را باز کند.

اطمینان حاصل کنید که دماهایی را در نظر می گیرید که روی بست تأثیر می گذارد – حتی اگر دمای آن در حین حمل و نقل تجربه شود. سپس یک ماده بست را انتخاب کنید که بتواند در برابر هر چیزی که می آید مقاومت کند.

نتیجه گیری درباره شل شدن پیچ ها بر اثر ارتعاش

شل شدن ارتعاشی پیچ ها رایج است و نوعی شل شدن خود به خود است. تحت ارتعاش، اتصالات پیچ و مهره ای حرکات کوچکی انجام می دهند که باعث حرکت مکرر دو بخش اتصال می شود . این حرکات تراورس، همانطور که به آنها گفته می شود، با پیچ یا مهره نیز حرکت می کنند.

محصولات بیشتر: مهره خاردار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *