وبلاگ

آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره به روش های مختلف

سختی سنجی پیچ
4.2/5 - (5 امتیاز)

پیچ و مهره‌ها به عنوان یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزار های صنعتی و خانگی شناخته می‌شوند. پیچ و مهره‌ها در کنار کاربردهای ساده، در کاربردهای حساس و کلیدی هم استفاده می‌شوند. بنابراین سلامت و ایمنی آن‌ها بسیار مهم است و کوچکترین عیب و نقص در آن‌ها می‌تواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به بار آورد. بنابراین آن‌ها باید بعد از تولید و قبل از عرضه به بازار تحت کنترل کیفیت‌ قرار بگیرند. در مرحله کنترل کیفیت تست‌های مختلفی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین این تست‌ها، تست‌ها، آزمایش سختی سنجی پیچ و مهره است. در این آزمایش میزان سختی پیچ و مهره‌ها اندازه‌گیری می‌شود. باید دقت کنید که سختی متفاوت از استحکام است. معمولا با استفاده از این آزمایش یک محدوده سختی سنجی پیچ و مهره برای هر نوع پیچ و مهره درنظر گرفته می‌شود.

روش‌های مختلفی برای تعیین انجام این آزمایش و تعیین میزان سختی پیچ و مهره وجود دارد. این روش‌ها روش‌هایی استاندارد هستند که در همه دنیا از آن‌ها برای سختی سنجی پیچ و مهره انجام می‌شود. در این مقاله که توسط گروه صنعتی دیا پیچ تهیه شده است به بررسی انواع روش‌های سختی سنجی می‌پردازیم.

جهت استعلام قیمت به روز و خرید پیچ و مهره از دیاپیچ با ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

02165422582

دفتر کرج

مطالب بیشتر: پیچ و مهره خودرویی

سختی سنجی پیچ و مهره

سختی یکی از خواص مکانیکی پیچ و مهره است، که در کاربرد آن بسیار تاثیر دارد. از خصوصیات و ویژگی‌هایی که هنگام خرید پیچ و مهره باید به آن توجه کرد، خواص مکانیکی آن است. شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، پیچی با خواص مکانیکی متناسب با آن کاربرد انتخاب و خریداری کنید. یکی از این خواص مکانیکی مهم و موثر در کاربرد پیچ و مهره‌ها، سختی آن‌هاست. سختی سنجی پیچ و مهره از تست‌هایی است که بعد از تولید پیچ و مهره، حتما برروی آن‌ها انجام شده و مقدار سختی هر نوع آن‌ها، همراه با سایر ویژگی‌ها مانند ابعاد، مواد سازنده، استحکام و… به همراه بسته‌بندی آن‌ها یا به در کاتولوگ محصولات به خریداران و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. سختی جز ویژگی‌های مواد سازنده پیچ و مهره‌هاست. معمولا از گریدهای مختلف فولاد برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود که دارای سختی قابل قبولی است.

 سه روش مختلف برای تعیین سختی قطعات مختلف از جمله پیچ و مهره‌ها وجود دارد، که مورد تایید استانداردهای جهانی است و در همه کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها شامل سه روش زیر است:

  • سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

رایج‌ترین روش سختی سنجی در ایالت آمریکا، سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول است. البته این بدین معنی نیست که از روش‌های دیگر استفاده نمی‌شود. این روش برای اولین بار در جنگ جهانی دوم توسعه یافت. در این روش با استفاده از یک قطعه مخروطی شکل و یا ساچمه‌ای ، به سطح پیچ و مهره مورد نظر نیرو وارد می‌شود. اعمال این نیرو باعث فرورفتگی جسم شده. عمق نفوذ یا عمق فرو رفتگی را به عنوان معیاری از سختی در نظر می‌گیرند. بر اساس نوع و ابعاد پیچ و مهره، جنس قطعه‌ای که نیرو وارد می‌کند و مقدار نیروی اعمالی متفاوت است.

مطالب بیشتر: شل شدن پیچ و مهره بر اثر لرزش

  • سختی سنجی پیچ و مهره به روش برینل

در این روش سختی سنجی از یک قطعه کروی شکل برای اعمال نیرو به پیچ و مهره استفاده می‌شود. این روش برای اولین بار در حدود سال 1900 استفاده شد.  سپس عمق فرورفتگی این قطعه کروی شکل از جنس کاربید تنگستن که به صورت یک دایره روی جسم موردنظر ایجاد می‌کند، اندازه گیری شده و به عنوان معیاری از سختی پیچ و مهره گزارش می‌شود. این روش سختی سنجی بیشتر برای قطعات بزرگ با ساختار ناهمگن استفاده می‌شود. در این روش هم با توجه به نوع و ابعاد پیچ و مهره، نیروهای متفاوتی به آن‌ها وارد می‌شود.

  • سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز

در این روش از یک فرورونده هرمی شکل از جنس الماس برای وارد کردن نیرو و ایجاد فرورفتگی بر روی سطح پیچ و مهره استفاده می‌شود. این روش برای اولین بار در سال 1922 مورد استفاده قرار گرفت. سختی ویکرز (HV) با اندازه‌گیری نوری طول مورب اثر به‌جا مانده از تورفتگی محاسبه می‌شود. اندازه گیری‌ها با استفاده از جدول یا فرمول به HV تبدیل می شوند و به عنوان مقادیر سختی پیج و مهره‌ها گزارش می‌شوند.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره اسکلت فلزی

آزمایش سختی سنجی پیچ

نتیجه گیری درباره سختی سنجی پیچ و مهره

در این مقاله که توسط کارشناسان دیا پیچ تهیه شده است، سه روش سختی سنجی پیچ و مهره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ارائه شده توسط این سه روش درواقع همگی سختی را گزارش می‌کنند و یک مفهوم دارند و تنها روش انجام آن‌ها متفاوت است. هر مجموعه صنعتی برای محصولات خود یکی و یا هرسه روش سختی سنجی را انجام می‌دهد و مقادیر آن را به همراه سایر ویژگی‌های پیچ و مهره گزارش می‌کند.

مطالب بیشتر: پیچ و مهره پلاستیکی

منابع: blog.inoxmarequalitydigest

مقالات بیشتر:   خرید انواع پیچ تخت خواب کیفیت درجه 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *