وبلاگ

استاندارد پیچ و مهره DIN – ASTM – ISO

استاندارد پیچ و مهره
3.3/5 - (3 امتیاز)

در ساخت و تولید تمامی محصولات و ابزارهای صنعتی همواره نیاز است قواعد و دستورالعمل‌هایی رعایت شود تا محصول تولیدی در سراسر دنیا ویژگی یکسانی داشته باشد و در واقع قابل مقایسه باشد. این دستورالعمل‌ها در قالب استانداردهایی تعریف می‌شوند. این استانداردها برای جنبه‌های مختلف یک محصول صنعتی مانند اندازه و سایز ، مواد سازنده، وزن، رنگ و… تعریف می‌شود. برای تولید پیچ و مهره هم عنوان پرکاربردترین ابزار صنعتی، استانداردهایی تعریف شده است. استاندارد پیچ و مهره ویژگی‌هایی همچون ابعاد، وزن و ترکیب شیمیایی یا همان جنس، شرایط تولید و عملیات حرارتی و… پیچ و مهره‌ها را تعریف می‌کنند. مهمترین و پرکاربردترین استانداردهایی که برای تولید پیچ و مهره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو استاندارد بین‌المللی din  و astm هستند.

معمولا استاندارد مربوط به هر محصول به همراه آن محصول در بسته‌بندی آن و یه به صورت کاتالوگی جداگانه به مراکز عرضه کننده و فروشگا‌های پیچ و مهره تحویل داده می‌شود. شما با مطالعه این استانداردها می‌توانید پیچ و مهره مناسب کاربرد خود را انتخاب کنید. دیاپیچ در این مقاله به بررسی دو استاندارد پرکاربرد پیچ و مهره در کشورمان پرداخته است.

جهت استعلام قیمت به روز و خرید پیچ و مهره از دیاپیچ با ما تماس بگیرید.

دفتر تهران

02165422582

دفتر کرج

استاندارد پیچ و مهره

استانداردهای بین‌المللی مختلفی برای تعریف ویژگی‌های پیچ و مهره‌ها همچون ابعاد پیچ و مهره، ابعاد رزوه آن‌ها، وزن و جنسشان وجود دارد. این استانداردها را شرکت‌های بزرگ تولید کننده و یا سازمان استاندارد کشورهای صنعتی بزرگ تعریف کرده‌اند. استفاده از استانداردها در تولید پیچ و مهره باعث می‌شود، ویژگی‌های پیچ و مهره‌ها در همه جهان یکسان باشد. مثلا وقتی می‌گوییم پیچ شش گوش M4، این پیچ در سراسر دنیا یک اندازه و وزن مشخص دارد. مهمترین و پرکاربردترین استاندارد پیچ و مهره که در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. استانداردهای din و astm هستند.

مقالات بیشتر:   خرید سیم بکسل کرمان (انواع و قیمت 1403)

استاندارد پیچ و مهره din

استاندارد پیچ و مهره din، استانداردی آلمانی است که در سال 1917 به منظور استانداردسازی و در واقع هماهنگ‌سازی محصولات محتلف صنعتی از جمله پیچ و مهره‌ها تاسیس شد. این استاندارد ویژگی‌های مختلفی از پیچ و مهره را تعریف کرده است. استاندارد din، پیچ و مهره‌ها را از نظر ویژگی‌هایی همچون سایز و ابعاد، وزن، گریدهای مختلف استحکامی و نوع و ابعاد رزوه و دنده، طبقه بندی کرده است. این استاندارد که توسط انجمن مهندسین آلمانی پس از سال‌ها مطالعه و بررسی تهیه شده است، دارای دقت بالا و بسیار کاربردی در صنعت پیچ و مهره است. امروزه در کشور ما همچون بسیاری از کشورهای جهان از استاندارد پیچ و مهره din، به عنوان راهنمایی برای تولید پیچ و مهره استاندارد از نظر سایز، وزن و گریدهای استحکامی، استفاده می‌شود.

استادارد دیناستاندارد پیچ و مهره ASTM

استاندارد ASTM، استانداردی آمریکایی است که در زمینه مواد سازنده  و تشکیل دهنده و در واقع مواد اولیه محصولات صنعتی مختلف، تعریف شده است. این استاندارد جز قدیمی‌ترین استانداردهایی است که توسط مهندسین استانداردسازی آمریکایی تبیین شده است. استاندارد ASTM برای پیچ و مهره‌ها هم کاربرد دارد. این استاندارد برخلاف استانداردdin که به بررسی ویژگی‌هایی همچون ابعاد و وزن می‌پردازد، درمورد مواد اولیه پیچ و مهره و فرایندهای تولید آن مانند عملیات حرارتی، پوشش دهی بحث می‌کند. در واقع استاندارد پیچ و مهره ASTM، شرایط استاندارد برای تولید هر پیچ و مهره را مانند ترکیب شیمیایی، نوع فرایند تولید، پارامترهای فرایند مانند دمای تولید، عملیات حرارتی، نوع پوشش و نحوه پوشش دهی و… را تعریف می‌کند. این استاندارد با توجه به قدیمی بودنش هنوز هم در همه کشورهای جهان، برای تولید محصولات مختلف راهنمایی بسیار کاربردی و ارزشمند است.

مقالات بیشتر:   فروش سیم بکسل آسانسور + لیست قیمت 1403

استاندارد astm

یک دیدگاه در “استاندارد پیچ و مهره DIN – ASTM – ISO

  1. ایزذی گفت:

    میتونم بگم جامع و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *